Den kinesiske vismannen Konfucius sa visstnok at «By three methods, we may learn wisdom: First, by reflection, which is noblest: Second, by imitation, which is easiest: and third by experience, which is the bitterest.»
Så enkelt kan man oppsummere verdien av gode læremestre og rollemodeller. Enhver leders oppgave er å levere så gode resultater som mulig i dag. Samtidig gjelder det å være innovativ og finne selve oppskriften på fremtiden. Det hele blir litt som å trene styrkeløft og samtidig skulle fremstå som en habil maratonløper. De fleste forretningsmodeller utfordres, og selv Telenor med over 200 millioner kunder, innser at dagens måte å hente inntekter på trolig ikke vil fungere i fremtiden. Det er dette Sigve Brekke og hans team baler med – de jakter rett og slett på nye digitale tjenester som du og jeg er villige til å betale for når infrastrukturen etter hvert kommodiseres. De er ikke alene, dagens markedsledere er i økende grad bevisst på at de kun har ledertrøya til låns.
Konsekvensen er at innovasjon som begrep er i vinden som aldri før, og det gleder oss på vei inn i sommerferiemåneden. Landets næringsminister, Monica Mæland sa tidligere denne uka at norske virksomheter er flinke til å tenke nytt, og det har hun helt rett i! Hun kunne også lagt til at en rekke norske virksomheter også er flinke til å gjøre nytt, men når sant skal sies prates det fortsatt mer enn det innoveres. Vi håper Forskningsrådet som denne uken annonserte at de skal dele ut 900 millioner kroner til nye innovasjonsprosjekter, vet å prioritere de som gjør innovasjon. I dag gjør også landets «IT-minister» Jan Tore Sanner, opp status etter 3 års arbeid med kommunereformen, og han skal være god selger for å selge inn resultatet som en suksess. I stedet blir landets mange ordførere stående som et lysende eksempel på at når status quo situasjonen oppfattes som komfortabel, er evnen til å tenke nytt forsvinnende liten.
Vi håper Jan Tore Sanner sier det som bør sies nå – tiden for prat er over. Les også det gode intervjuet med IKT-Norge sjefen, Heidi A. Austlid, og begynn å forberede dere til en fremtid som vil se dramatisk annerledes ut. Du må ut og løpe og de vektene må faktisk løftes på. Det samme gjelder på innovasjonsområdet, det å lykkes med innovasjon er krevende knallhardt arbeid, men alternativet er å IKKE henge igjen i status quo.
Derfor fortsetter vi i InnoMag i samarbeid med flere aktører, arbeidet med å synliggjøre norske virksomheter som utvikler smarte innovative løsninger som former morgendagen, noe vi tror du som leser vil like.
Vi vil derfor fremover ukentlig trekke frem en ukjent norsk startup virksomhet, og se spesielt på hva virksomheten trenger for å lykkes.Vi skal også bli flinkere til å dele de gode historiene via sosiale medier, noe vår økende skare av Linkedin og Facebook venner vet å sette pris på – det er nå mer enn 30 000 av dere der ute. Sommerens siste grep gjenspeiler det faktum at vi vet hvor mye innsikt dere som lesere besitter og vi oppfordrer dere derfor til å komme med konkrete innspill på Facebook, Twitter og LinkedIn. Vi gir en av dere kronikkplass hver uke fremover.
Selv om årets utgave av Innovasjonsmagasinet fortsatt er i skapelsesprosessen, er det ingen tvil om at vi har mye å være stolte av i Norge, og det mangler ikke på flotte intra- og entreprenører som tør å prøve seg.
Det langsiktige målet er å berede grunnen for et mer innovativt norsk næringsliv basert på ny innsikt, nye tanker og gode norske eksempler på hvordan fremtiden vil se ut.
Et av de temaene som seiler opp som spennende, er sosiale entreprenører. Vi ser at virksomheter som evner å erstatte relasjoner bygget på autoritet, penger og markedsmakt med relasjoner bygget på gjensidig tillit, går en lys fremtid i møte. I en verden der verdibasert ledelse, sosial ansvarlighet, endringskraft og evne til godt samspill uansett kjønn, farge eller kulturell bakgrunn blir stadig viktigere, vil de som utviser toleranse, raushet og tillit lykkes best. Vi stiller spørsmålet om det kan være slik at vi i Norge nyter godt av urgamle fordeler, nettopp fordi våre forfedre gjennom å lære seg å leve «der ingen skulle tro at nokon kunne bu», ga oss verdier som stahet, kreativitet og ydmykhet, i tillegg til forståelse for at hardt arbeid må til!
Et annet tema som tvinger seg frem er grep som medfører at norske investorer i langt større grad tør å gå inn i tidlig fase virksomheter – og da handler det i stor grad om å redusere risikoen for å tape hele investeringen. Her håper vi den nye lederen av Forskningsrådet er seg sitt ansvar bevisst.
I tillegg ønsker vi i sommer å skape en aktiv debatt om hvor Norge er på vei og hva det vil bety for oss endringsagenter, enten vi er 15 eller 105, studenter eller foreldre, medarbeidere eller entreprenører, politikere og andre.
Kort oppsummert, ukas siste innovasjonsblomst går til alle våre lesere som øser av sin erfaring – til de som sender oss hyggelige tilbakemeldinger og til de som vil at vi skal bli bedre – fortsett med det! Her i redaksjonen tåler vi både ris og ros! Tiden er inne for å ønske nettopp deg en god innovativ sommer, enten du velger å dyppe tærne i norske vann eller legger turen til fjernere himmelstrøk!