I en uke der man skulle tro at Norske Skogs kamp for å overleve, politikerenes valgkamp og neste generasjons første skoledager burde være i fokus, har norske media fokusert på Støres brygge, Madsens mystiske ubåt og Johaugs famøse leppekrem. La oss slå fast at norsk presse ikke har opplevd sin fineste stund denne uka…
Det er mulig Arbeiderpartiet ligger an til et elendig valg og kanskje til og med taper regjeringsmakta, men vi tror det er for tidlig å avskrive en så erfaren ringrev som Jonas. Bryggemaset han nå opplever virker uansett ufortjent, – det virker som om noen har snakket sammen og blitt enige om at han skal tas, som det heter i de kretser. Vi tror de bommer, nordmenn flest har fått med seg at vi har to dyktige statsministerkandidater som egentlig er enige om det meste.
Slik sett er vi langt heldigere enn for eksempel supermakten USA. Der i gården hadde de som kjent ikke akkurat toppet lagene, og fjorårets presidentvalg fortonet seg mest av alt som et dårlig realityshow – der stadig flere heller mot den oppfatning at vinneren fortsatt ikke har forstått hva han egentlig vant.
Av nyheter som ikke ble viet oppmerksomhet denne uka er det verdt å nevne at oljefondet nå har passert 1 trillion US dollar i verdi, og bare det siste kvartalet ble vi over 202 milliarder kroner rikere – slike nyheter viser jo hvor unik Norges posisjon er. Vi er i bunn og grunn alle millionærer! Vi tror det norske valget blir spennende helt frem til valglokalene stenger, og uansett hvem som vinner gjør jo trillionen utfordringen med å ta på seg statsminister-rollen litt hyggeligere!
Vi savner også mer oppmerksomhet rundt hva de ferske norske skoleelevene skal lære, i en tid der jobbene de etter hvert skal innta foreløpig ikke er funnet opp. Den diskusjonen ser vi frem til, og leserne av Innomag og INNOVASJONSMAGASINET er godt kjent med de 7 nye ferdighetene vi er overbevist om at norske skoleelever må tilegne seg.
I tillegg ble det denne uken kjent at den canadiske IT-mastodonten CGI kjøpte den nordiske Business Intelligence markedslederen Affecto – som undertegnede i tospann med Torstein Thorsen startet tilbake i 1997. Prisen, vel 940 millioner norske kroner, er nesten en enhjørning, selv om det i år er 20 år siden selskapet startet opp med 2 medarbeidere og noen vage tanker om at norske virksomheter ville etterspørre bedre analyser av de dataene de hadde samlet i diverse databaser. Vi ønsker Affectos medarbeidere lykke til videre. Du kan lese mer om oppkjøpet her, i nok en nyhet som Innomag var først ute med.
Vi håper dette kan tjene som en inspirasjon til ukas utvalgte gründercase – selv om det tar tid å bygge verdier er reisen spennende, og byr på både opp – og nedturer. Se bare på Norske Skog, som hangler videre med et 9 milliarders blylodd om beinet. I går ble det kjent at milliardæren Christen Sveaas gyver løs på jobben med å redde selskapet som mer enn noe annet viser oss hvor dyrt det er å velge feil strategi, og sloss mot trendene. Norske Skog-lederne så slett ikke hvor mye internett kom til å endre verdens behov for avispapir. For våre lesere er det naturlig å ønske ledere som tør å utfordre status quo lykke til, og kanskje byr Norske Skogs situasjon på en gylden anledning til å stille det viktige spørsmålet; Hvilke trender er det DU og dine kollegaer ikke innser konsekvensene av?
Ukas innovasjonsblomst går til Christen Sveas og Håvard Ellefsen og Frank Kjærvoll i Affecto – tøffe seige jævler som ikke gir seg i motvind, men lærer seg å seile er nettopp det både Norske Skog, næringslivet og Stortinget trenger mer av!
Happy Friday!