Denne ukes oppsummering skrives på årets korteste natt, og attpåtil varter kloden opp med en fullmåne som er så full og nær oss at det visstnok vil gå 18 år til vi opplever noe lignende. Den triste realiteten er likevel at fra og med i dag og frem til vintersolverv den 21. desember blir våre dager nok en gang kortere, og for alle som ikke opplever at dagen strekker til kan jo slikt våre tøft å høre.
Som det stod på et skilt på vei opp til en av Jotunheimens mange fjelltopper;
Hvis du ikke griper dagen kan du jo likegodt ta kvelden!
Sjeldne himmelfenomen til tross, vår ukentlige oppsummering handler også denne gang mer om innovasjonskraft, kreativitet og endringsvilje.
Ukas høydepunkt for oss var uten tvil lanseringen av den nasjonale kreativitetsdugnaden som ble lansert under Open Innovation Lab of Norway‘s sommertreff på Epicenter. I samarbeid med Aukruststiftelsen som jobber for at barn skal lære å tenke nært og drømme stort, er målet å komme opp med konkrete initiativ for å fremme norsk kreativitet og skaperkraft. Sentralt står den kreative naturkraften Kjell Aukrust og hans folkekjære Flåklypaunivers med de velkjente figurene Reodor Felgen, Solan og Ludvig.
Dette handler ikke kun om barn, men alle de såkalt digitalt innfødte som er født og oppvokst med mobiltelefoner, i Pads og et internettrikt underholdningstilbud fra de slo øynene opp første gang på slutten av 1990-årene. Du kan lese mer om dette her. Vi håper på konkrete tiltak som sikrer at nye generasjoner nordmenn får utviklet sitt kreative potensiale og har basiskompetanse innen innovasjon.
Kreativitet kan nemlig stimuleres, – og innovasjon kan læres!
I Sverige kom næringsavisen Dagens Industri denne uken med en knusende analyse av norske skattepolitikk som vi anbefaler regjeringen å studere både raskt og nøye. Vi advarer dog om at nøye her ikke har samme betydning som det svenske nøje :-). Avisen mener nemlig at Norge sårt trenger politikere som ikke aktivt motarbeider næringsliv og gründerskap, og peker videre på at det blir mer og mer offentlig sektor og stadig færre produktive nordmenn som bor i landet. Du kan lese saken i Finansavisens gode artikkel her.
Sveriges ledende næringslivsavis avslutter med å sammenligne Norge med et bilkræsj i slow motion på dårlig vedlikeholdt norsk kjerrevei. Det er nesten så vi mistenker våre svenske pressekollegaer for å lese InnoMag…
I Danmark annonserte lekegiganten Lego denne uken kreativt nok at det kjente tungrockbandet Metallica, kommer til det digitale spillet Fortnite og i morgen, lørdag vil de avholde en digital konsert som bærer navnet “Fuel. Fire. Rage”. For norske fans er det nok mer spennende at gruppa stiller fysisk IRL på Ekebergsletta under Tons of Rock festivalen neste onsdag. For oss endringsagenter er likevel det viktigste her at det verdenskjente bandet tør å tråkke nye stier også merkevaremessig med nye samarbeidskonstellasjoner. Brandsamarbeidet mellom LEGO og Metallica er kult, og innebærer at bandmedlemmene nå også vil figurere som Legofigurer!
Vi minner om at Metallica også tidligere har vært innovative. De satte nemlig en kul Guinness verdensrekord i 2013 ved å bli det første bandet som har spilt på alle kontinenter. Bandet dro til Antarktis for å opptre på Carlini Basen, en argentinsk forskningstasjon med 60 “fastboende”, 16 000 pingviner og 650 sjøløver. Ikke vet vi hvem som likte Metallica’s sanger best, men innovative er bandet åpenbart, noe de selv påpeker i sin store hit “Nothing Else Matters”;
“Trust I seek and I find in you
Every day for us something new
Open mind for a different view
And nothing else matters…”
I USA har helsedirektør Murthy denne uken foreslått at sosiale medier skal utstyres med advarsler på samme måte som sigaretter. Forslaget kommer som en reaksjon på den siste meningsmålingen fra Gallup som fant at amerikanske tenåringer nå i gjennomsnitt bruker utrolige 5 timer om dagen på sosiale medier.
Kanskje hadde det vært en god ide å utvide den norske kreativitetsdugnaden til å gjelde USA?
La oss avslutte med Dustin Anderson som i USA er kjent som en TV stjerne på linje med Sinnasnekker Otto Robsahm. Nylig skrev han et brutalt ærlig oppsigelsesbrev til seg selv. Du kan lese hele oppsigelsesbrevet her, men følgende punkter gir deg en indikasjon på at vi nok har med en relativt selvkritisk snekker å gjøre;
Mangel på oppfølging, tap av finansiell kontroll, kulturellt kaos, unnlatelse av å utnytte nye muligheter og forsømmelse av egen mental helse…
og nei det er ikke den norske regjeringen han skriver om.
Ukas innovasjonblomst går til Aukruststiftelsen og Lars Aukrust som har stått i spissen for den nasjonale dugnaden som denne uken ble startet, – og så håper vi at våre lesere både engasjerer seg og bidrar med gode innspill. Vi er nemlig overbevist om at gode kreative ideer vil være nøkkelen både til å skape økt innovasjonskraft og en bedre morgendag for oss nordmenn.
Happy Friday, riktig god Sankt Hans-helg og husk å vink til månen i kveld!