Aldri før velger så mange norske bedrifter å beskytte sine varemerker. Øverst er det alkoholprodusentene som troner listen over antall søknader, røper ferske tall fra Patentstyret.
(Patentstyret er en del av InnoMags Inspire Sponsored Partner Programme)
– Vi er et ambisiøst selskap med lokale, nasjonale og internasjonale ambisjoner. Og skal man lykkes med en langsiktig merkevarestrategi, må man ha eierskap til det man utvikler. Det være seg både navn og design, sier Henning Thoresen, salgssjef i Norske Bryggerier AS.
– Indikator på innovasjonslysten i landet
Interessen for å beskytte varemerkene sine har aldri vært større. I 2016 var det rekordhøye 4265 søknader fra norsk næringsliv om registrering av varemerke. De siste 5 årene har antallet varemerkesøknader økt med hele 26 %.
– Vi ser en tydelig korrelasjon mellom Oslo Børs Hovedindeks og inngangen av varemerkesøknader fra norsk næringsliv. En økning i antall varemerker tyder på økt aktivitet i næringslivet og generell konjunkturoppgang. Rekorden i antall norske varemerkesøknader kan derfor være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener avdelingsdirektør i Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, Bernt Boldvik.
– Samtidig vet vi at et nytt varemerke ikke alltid betyr at det er kommet et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet. Det kan være en relansering av et produkt eller en virksomhet som har modernisert sin firmalogo, presiserer han.
At bryggerinæringen er mer aktiv på varemerkesøknader nå enn tidligere kan også ses i sammenheng med den relativt nye alkohollovgivningen som åpner opp for mer direkte markedsføring av alkohol, mener Axel Krabberød, markedsstrateg i IP-rådgivningsselskapet Onsagers AS.
– I tillegg ser vi en økning i etterspørselen av lokale varer, hvor lokale bryggerier har fått en vesentlig markedsandel. Eierne av disse nye lokale bryggeriene vet å sikre sine immaterielle verdier, både av hensyn til beskyttelse mot kopiering av andre småbryggerier, men primært for å sikre sine viktigste verdier.
Boldvik sier seg enig og legger til:
–Ikke minst er det svært viktig å registrere og synliggjøre rettighetene til sine varemerke i forbindelse med behov for finansering, ved oppkjøp eller børsnotering.
Øl – den nye oljen?
Det har vært mye snakk den siste tiden om hva Norge skal leve av etter oljen. Basert på mobiliseringsarbeidet “Drømmeløftet”, som har pågått over hele landet og internasjonalt siden januar 2015, har Innovasjon Norge (IN) definert seks satsingsområder som de mener Norge burde bygge framtidige næringer ut ifra:
- Havrommet
- Ren energi
- Bioøkonomi
- Helse og velferd
- Smarte samfunn
- Kreativ næring og reiseliv
Thorsen tror derimot at Norge kan lykkes stort på et annet område.
–Norge har muligheter til å bli en stor internasjonal ølaktør. Med blant annet “Brygget i Norge – naturligvis”, et av varemerkene vi søkte om i fjor, ønsker vi å sette fokus på de flotte øltradisjonene landet vårt har. Vi har verdens beste vann, vi har verdens beste bryggere og vi har stor tro på en framtid med fokus på tradisjonelle og gode norske merkevarer – alle godt beskyttet, naturligvis!
Topp 10 norske søkere i 2016
Søker | Ant søknader |
NORSKE BRYGGERIER AS | 42 |
ARCUS AS | 42 |
AKER’S HUS KAFEDRIFT AS | 34 |
TINE SA | 24 |
EUROPRIS AS | 21 |
FELLESKJØPET FÔRUTVIKLING AS | 18 |
ACAPO AS | 15 |
ESMART SYSTEMS AS | 13 |
YARA INTERNATIONAL ASA | 13 |
NORTURA SA | 12 |
For mer info om hvordan du kan sikre dine varemerker klikk HER
Å forsøke å monopolisere språket ved å frenetisk forsøke å varemerkeregistrere navn og ord som allerede er i bruk, er ikke innovasjon. Øl er ikke den nye oljen. Om Thoresen vil hylles som en innovatør, la oss få se ham finne opp noen nye prosesser, ølstiler, nytt produksjonsutstyr. Ett eller annet bortsett fra kun å være et varemerketroll som har lagt seg ut med hele Øl-Norge.