“Corporate social responsibility is not only a mission, it is a state of mind”
– Lena K.Samuelsson @SchibstedGroup
Vårens fokus på sosiale innovasjoner som i går kuliminerte i en flott PfC konferanse som samlet fulle hus på Gamle Logen i Oslo, er ikke en forbigående trend – i stedet tror vi i 3in at dette representerer et skift like stort som da informasjonsteknologien ble en del av hverdagen på 1990-tallet.
Partnership for Change-konferansen har som mål å samle og mobilisere forandringsagenter fra næringsliv, myndigheter, kultur, akademia og sivilsamfunn fra hele verden og alle aldre, for at de sammen skal bidra til sosial endring og bærekraftig utvikling. Denne jobben er både større og vikiigere enn vi i Norge vanligvis tar inn over oss, sier Ingrid Stange, stifter og leder for Partnership for Change (PfC), selv sosial entreprenør, investor og forretningskvinne;
– Årets konferanse har fått tittelen Turning the Tide – Methods for lasting Social Impact, og handler hvordan vi alle kan bli viktige forandringsagenter. Vi kan alle ta i bruk vår rolle og våre komparative fortrinn for å bidra til å skape det samfunnet og den forandring som kreves.
Derfor tok konferansen for seg temaer som aktivt lederskap, ungdom, unge kvinner, klima og den enkeltes ansvar for og mulighet til å bidra. For å løse våre verdensomfattende og akutte utfordringer, kreves nye perspektiver og innovative allianser. Vi stilte spørsmålet om hvordan vi kan endre og skape den verden vi ønsker oss, og vi ser ikke dette som noe annet enn starten på en lang prosess der vi alle blir bedre på å inspirere og dele metoder som fungerer, sier Ingrid Stange.
Konferansen satte lys på det faktum at utviklingen går både raskt og langsomt. Langsomt når det gjelder å endre atferd, strukturer, og holdninger til blant annet kvinner og barn i mange land. Raskt i den forstand at globaliseringen skjer med en svimlende og stadig aksellerende hastighet.
Dette handler ikke bare om økt konkurranse mellom selskaper, like mye handler det om at offentlige institusjoner og organisasjoner i større grad har et behov for å finne nye måter å arbeide på for å løse helt nye problemer på. Det kan dreie seg om områder som helsetjenester, utdanning og sysselsettingstjenester – som er like konkurransedyktige – men som hittil ikke i tilstrekkelig høy grad identifiseres som utviklingsområdene verdt å fokusere på av oss som arbeider med innovasjon og forretningsutvikling.
Kina satser i dag nærmere 60 milliarder euro på forskning, utdanning og innovasjon. EU regner Horizon 2020 som den største satsningen noensinne på forskning og innovasjon, og skal fordele 80 milliarder euro i årene fremover. I motsetning til tidligere liknende satsninger understreker Horizon 2020 viktigheten av at forskningen som vinner frem også skal sette samfunnsproblemer på agendaen. Fokuset ligger blant annet på sosial innovasjon. For å motta pengene kreves det en bred deltagelse fra ulike organisasjoner, sosiale grupperinger og andre interesser, men her er virkemiddelapparatet så langt langt bak.
Blant de tjenestene som er i bruk og blir brukt av flere og flere, finnes det bilpooler hvor brukerne deler ressursen bil, studenter som deler bøker, motebevisste som låner klær fra hverandre, privat leilighets- og huseiere som via internett leier ut bostedene deres, småbedriftseiere som leier kontorlokaler fra hverandre eller digitale valutaer som brukes globalt uten en sentralbanks kontroll som f.eks. Bitcoins.
PfC har på en forbilledlig måte bidratt til å sette dette i fokus, og så håper vi i 3in at virkemiddelapparatet følger opp med konkret støtte – hvorfor ikke prioritere 10 % av innovasjonspengene til sosiale innovasjoner ?