De bedriftene som virkelig lykkes er de som kombinerer sitt digitale nærvær med en sann, personlig relasjon, mener den svenske foredragsholderen Andreas Ekström.

Digitalt nærvær eller personlig nærvær? To be or not to be? Ja, takk begge deler, sa Ekström da han inntok scenen under årets SAP-konferanse for å snakke om digital identitet.

For det er ingen hemmelighet at digital identitet, altså hvem vi er online, spiller en betydelig rolle, ettersom vi lever i en stadig mer digitalisert verden. Ifølge Ekström er spørsmålet om digital identitet det største politiske spørsmålet, det største integritetsspørsmålet og det største konusmentspørsmålet vi har i dag. Det åpner også opp for den største businessmuligheten et selskap kan ha. Samtidig er det viktig å kombinere det digitale nærværet med fysisk tilstedeværelse, om man skal klare å bygge opp en god dialog mellom kunden og firmaet sitt, mener han.

– Vi kan snakke om den digitale relasjonen, men de som virkelig lykkes er de som kombinerer sitt digitale nærvær med en sann, personlig relasjon. Møtes man fysisk er det mye lettere å bygger opp relasjoner og tillit, forklarer han.

– Hvis det er noe mennesker hater i dag er det å logge inn på mine sider. La meg heller prate med noen, og la meg få vite at support-teamet som du har faktisk har lyst til å gjøre noe med mitt problem. Den menneskelige relasjonen paret med den fantastiske servicen og produktet firmaet tilbyr er alltid utslagbart. Det er litt upopulært å si dette fordi det koster penger, men det lønner seg i lengden.

Bygger på mandag, lanserer på tirsdag

Før var innovasjon noe som tok tid. Det kunne lett ta 5-10 år fra man fikk en idé til produktet var ute på marked. I dag derimot, bygger man på mandag og lanserer på tirdag. Dette er en utfordring mener Ekstrøm, ettersom deler av samfunnet har store problemer med å henge med i svingene, noe som fører til at mennesker mister kontakten med hverandre og ikke lenger forstår hverandre.

– Det som var fordelen før var at det gikk så sakte at hele samfunnet kunne ta del i prosessen, mens nå er det teknologien som styrer og samfunnet må reagere deretter. Den viktigste samfunnsutviklingen, tror jeg, er allikevel det som skjer i små steg som i kombinasjon kan endre en hel kultur.

– Hvis jeg skal komme opp med en bra digital businessidé så ville jeg ikke sett på ungdommen, som mange gjør, men på moren deres. Hva ungdommen gjør nå, og hva de gjør om to uker er to ulike ting. Men det mammaen deres har etablert i det digitale kommer hun til å gjøre til hun dør. Det er viktig å titte på disse hvis du har lyst til å opprettholde et bærekraftig firma. Samtidig er det essensielt at man spør seg selv; hvem er vi? Hvem er kunden? Hvordan kommunisere man med dem? – og ikke minst – hva forventer kunden seg av oss? Den som knekker den idéen, har en lysende fremtid foran seg, mener han.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here