Denne uken gjestes Oslo av kvinnen som omtales som Obamas entreprenørstjerne, Julie Hanna. Hun ble utnevnt til Obamas Presidential Ambassador for Global Entrepreneurship i mai i år, og skal bidra til å utvikle neste generasjons globale gründere.
Julie har god kjennskap til det norske gründermiljøet gjennom samarbeid med Innovasjon Norge og Innovation House i Silicon Valley, San Fransisco siden 2012. Hun har vært mentor og rådgiver for mer enn 100 norske teknologiselskaper.
I dag morges organiserte Innovasjon Norge samling med Julie Hanna, statssekretær Morten Høglund og en rekke gründere og gode representanter for sosialt entreprenørskap på Telenor Expo med følgende topic:
Social impact, public/private partnerships/Aid by promoting economical, environmental and social responsible management and development.
Katinka Greve Leiner i Ferd sosiale entreprenører uttalte etter møtet til 3in;
– Jeg tok med meg at det var rørende enighet om at en mer entreprenøriell og forretningsmessig tankegang i utviklingsarbeidet er viktig. Og at man må gjøre enda mer i denne retningen. Så vektla vi selvsagt forskjellige ting avhengig av vårt eget ståsted, men det var overraskende samstemt og sammenheng i resonnementene rundt bordet. Det er viktig å åpne markedene mellom land/regioner og Norge må tørre å bruke sine millioner på å støtte og styrke kommersielle aktører og entreprenører “på bakken” der det skal utvikles markeder og arbeidsplasser.
– Skepsisen til å blande kommersielle og sosialt engasjerte aktører ble diskutert, og det var vi sammen om å oppleve som en utfordring – for de aktørene som nettopp ønsker å drive med økonomisk overskudd, men samtidig skape sosiale resultater.
Babou Olengha-Aaby i The Next Billion var også tilstede, og kom med denne gode oppsummeringen i etterkant;