Gründere med nytt verktøy som lar deg avsløre juksemakere og feilinformasjon på nettet. 

Kan vi stole på det vi leser på nettet? Fremveksten av Wikipedia og de siste årenes eksplosjon av bloggere med sterke kommersielle interesser, gjør temaet hyperaktuelt.

Sist ukes avsløringer av fusk i mediene, viser at heller ikke de er til å stole på. Dagens Næringsliv-redaktør Amund Djuve måtte krype til korset etter at journalist Daniel Butenschön ble fersket i å gjendikte utenlandske historier og hendelser i norsk kontekst.

Nå mener to norske gründere, Sindre Seppola og Gaute Kokkvoll, at de har funnet løsninger på hvordan juksemakerne både i norsk presse, bloggere og kommersielle aktører kan avsløres.

Fredag viste de frem løsningen “Demand the Source” under pitchekonkurransen Demo day som avsluttet Tøyen Startup Summer Camp, og ble stemt frem av publikum til vinnere i konkurransen.

– Vårt mål er å sette en stopper for de som sprer feilinformasjon og trikser med tall og uttalelser, sier Gaute Kokkvoll.

Avslører feil med plugin

Han og medgründer Sindre Seppola trekker selv frem mediene, og at disse i dag i større grad er lagd for å selge enn å informere. Og at de gir journalister for liten tid til faktasjekk.

Når journalistene og redaktørene feiler i å luke vekk egne blemmer, blir det opp til leserne selv å avsløre feilene. Det skjer i dag stadig oftere via sosiale medier, men ofte uten at det får så store konsekvenser artikkelens og nettstedets posisjon og troverdighet på nettet.

Det vil gründerne bøte på med denne pluginen (se oppe til høyre i bildet):

DemandTheSource

Under presentasjonen viste de til «undersøkelsen» om at menns skjegg inneholder bæsj, som ble gjengitt i en rekke norske medier i mai måned. Innlegget ble gjengitt av en lang rekke norske medier – og kan fortsatt leses hos TV2, P4, VG , Nettavisen og Varden.

Kilden til innslaget viste seg senere å være et skrått vinklet tominutters innslag i en lokal-tv i New Mexico.

Dette er bare de groveste eksemplene, mener gründerne.

– Vi leser stadig vekk artikler der det fremstår som om forskerne har funnet svaret. Men når en går inn i studiene, ser enn at det kanskje bare er testet på 20 folk, og ikke er noe som kan generaliseres, sier Kokkvoll.

Plugin-en som gründerne utvikler, gir brukerne advarsler når de kommer inn på nettsider som andre brukere har advart mot. Løsningen kan også advare deg mot dårlig informasjon via søkemotorer, før du i det hele tatt har gått inn på siden.

– Det er mye som skrives i mediene som folk gjenkjenner lett, men der ingen tar tak i problemet: å holde folk ansvarlig for all feilinformasjonen, tilføyer Sindre Seppola.

 

DemandTheSource2

 

Søker 100 testbrukere

De to gründerne regner med å ha løsningen klar for test om en måneds tid.

– Vi ønsker å få med oss en testbrukergruppe på 100. Det vil være journalister, forskere og andre personer som ser feilinformasjon som et problem, og som er flinke til å gjenkjenne artikler med feil, utdyper de to som vil hente inn testbrukere blant annet via nettsiden.

Hvor viktig troverdigheten er for mediene ble demonstrert ved at både Dagens Nærlingsliv og VG kunngjorde at de vil legge ned sine buzz-nettsteder, der forretningsmodellen er lettvinn gjengivelse av klikkvennlige saker – med liten grad av kildesjekk – fra utenlandske medier, i etterkant av at plagiat-nyheten sprak.

Andreplass til reiseapp

Publikum under pitchekonkurransen Demo Day på Tøyen Startup Summer Camp stemte frem Demand the source som beste bidrag.

På andreplass fulgte reiseappen Routes, med en ny innfallsvinkel til hvordan få mest ut av ferien: i stedet for å la brukerne skrive anmeldelser av enkeltattraksjoner, legger Routes til rette for at du kan legge opp ruter andre besøkende kan følge.

På tredjeplass fulgte den Gallereel som lar brukerne i fellesskap lage private foto- og videoalbum.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here