NRK hadde kjempesuksess på nettet under sommer-OL i London. Massiv satsing med direkte øvelser i utallige kanaler. Nå er det lillebror sin tur. TV 2 har for første gang ansvaret for OL-dekningen i Norge.
Tull-ruten
Det begynte ikke så bra med Dorthe Skappel som kunstløpskommentator… Vi var flere som savnet både Øivind Johnssen (1922-2005) og Rita Morvik!! Det som er bra er at det heldigvis er mulig å finne proffe kunstløpskommentatorer på utenlandske TV-kanaler, for å se en av verdens mest populære TV-idretter!
Mac, brett og mobil
Våre seervaner har endret seg dramatisk. Vi forventer like god kvalitet, enten vi ser via PC, nettbrett og smarttelefon – eller TV på gamlemåten i stua.
TV 2 på Telenors nett
– Vi har oppgradert nettet kraftig for å håndtere den økte trafikken på fast- og mobilt bredbånd, så det skal ikke stå på innsatsen, sier teknisk direktør Frode Støldal i Telenor til Telecom Revy. Han viser til en 100-Gbit/s-forbindelse som kopler Telenors datasenter på Fornebu inn i hovednettet. – Vi har etablert noen av de kraftigste ruterne i markedet for å håndtere den forventede trafikkveksten, sier han.
Broadnet og mange andre leverandører har også rigget seg ekstra kraftig til før OL.
Under hele OL-perioden skal det ikke pågå arbeid i nettet som kan forstyrre tv- og internettplattformen. Telenor ser OL som en milepæl som trolig vil bekrefte endringene av kundenes vaner og konsum av nett-tv.
Slik ser vi OL
En undersøkelse YouGov har gjort på vegne av Telenor viser:
33 prosent av de spurte vil bruke PC til å følge OL
17 prosent vil bruke nettbrett
9 prosent vil bruke smarttelefonen.
Over 20 prosent vil se mer enn 10 timer i uken!
Telenor har økt kapasiteten med en tredjedel i 3G og 4G- nettene, for å håndtere veksten som forventes av trafikk via mobile enheter som telefon og nettbrett. De forventer all time high-belastning på mobilnettet under OL, spesielt under stafettøvelsene i langrenn, i følge Telecom Revy.
Du må logge deg inn for å se OL gratis på nettet.
De uvante kommentatorene får vi ikke gjort så mye med. Vi satser på stigning i programmet. Moro blir det, uansett!