Forsikringsbransjen melder om tyveri av 30 sykler daglig, og det er store mørketall. Gjenfinningsraten er nesten lik null. Dette kan heldigvis snart være historie, ved hjelp av et nytt sporingsverktøy.
August og september er månedene det stjeles flest sykler, viser tall fra forsikringsbransjen. Denne uken fortalte NRK om 69-åringen i Trondheim som gjentatte ganger har blitt frastjålet sykkelen. Siste gang under et kort besøk på Trondheim Torg. Det tok 15 minutter fra hun låste sykkelen til hun kom tilbake og så at sykkelen var borte.
– Jeg datt helt sammen og begynte å gråte. Jeg er avhengig av sykkelen, sa hun til NRK dagen etter tyveriet.
NAF har innhentet tall for Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Drammen og Troms. Her ble det meldt stjålet 8901 sykler i fjor. Forsikringsbransjen fikk melding om tyveri av 30 sykler hver dag, men trolig er det store mørketall. Gjenfinningsraten på stjålne sykler er i dag tilnærmet null. I fjor betalte forsikringsselskapene ut 125 millioner i erstatning for stjålne sykler.
Lett å montere, vanskelig å fjerne
En ny sporingsapp som er lett å montere på sykkelen kan bli det fremste våpenet i kampen mot tyvene, melder Telenor i en pressemelding.
Ole Martin Ølmheim er gründer av BikeFinder, som lager verdens første integrerte sporingsenhet til en hvilken som helst sykkel. Batteriet og elektronikken – basert på både GPS og GSM – ligger inne i styret, mens antennen er integrert i selve plastikken på enden. Enheten er ekstremt diskret, og nærmest umulig å fjerne uten spesialverktøy.
Enheten er laget slik at den ekspanderer når den er satt inn i styret. Det betyr at den er tilnærmet umulig å få ut igjen uten et spesialverktøy. Den første prototypen satt i kranken, men den ble flyttet til styret – blant annet fordi det betyr at hvem som helst som kan skru litt sykkel, klarer å installere den selv.
Utfordringen med å ha den i styret, er altså at det ofte bare er 15,5 millimeter med plass der inne. Fordelen med at de måtte – og klarte – å lage den så liten, er at det åpner for en rekke bruksområder utover bare sykler.
– Vi har allerede fått forespørsler fra klesbransjen om tilpasse teknologien til for eksempel jakker. Og den kan brukes i smartteknologi i hus og industri, eller i elektriske biler. Jo mindre størrelse teknologien har, desto større er potensialet, så sykkel er bare begynnelsen, sier Ølmheim.
Han understreker imidlertid at de skal bli best på sykkel først. Samtidig vil utviklingen som skjer videre, også komme de første kjøperne til gode.
– Enheten som kommer i salg i november har støtte for mange spennende funksjoner. Det har vært viktig for oss å ha produkt som vi kan fortsette å utvikle og oppdatere etter at det er ute i markedet.