Kan være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik.

Til tross for at det har vært mye snakk om resesjon den siste tiden, spesielt med tanke på fall i oljepris og utviklingen i oljebransjen og tjenester knyttet til den, har Patentstyret allikevel sett en økning i antall varemerker. Til sammen ble 4150 søknader om enerett til navn, logoer og slagord lever inn til styret i fjor.

– Vi ser en tydelig korrelasjon mellom Oslo Børs Hovedindeks og inngangen av varemerkesøknader fra norsk næringsliv. En økning i antall varemerker tyder på økt aktivitet i næringslivet og generell konjunkturoppgang. Rekorden i antall norske varemerkesøknader kan derfor være en indikator på innovasjonslysten i landet, mener Boldvik.

– Samtidig vet vi at et nytt varemerke ikke alltid betyr at det er kommet et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet. Det kan være en relansering av et produkt eller en virksomhet som har modernisert sin firmalogo.

Bryggerinæringen på topp

Ivrigste varemerkesøker var drikkevareselskapet Norske Bryggerier AS, som sendte inn hele 42 søknader med fantasifulle navn som Sober, Bærkraft, Skutepils og Rakkar.

­– At bryggerinæringen er mer aktiv på merkevaresøknader nå enn tidligere kan ses i sammenheng med den nye alkohollovgivningen som åpner opp for mer direkte markedsføring av alkohol. I tillegg ser vi en økning i etterspørselen av lokale varer, hvor lokale bryggerier har fått en vesentlig markedsandel. Eierne av disse nye lokale bryggeriene vet å sikre sine immaterielle verdier, både av hensyn til beskyttelse mot kopiering av andre småbryggerier, men primært for å sikre sine viktigste verdier. Dette for å kunne ha gode forhandlingskort på hånden hvis de skulle bli kjøpt opp av de større bryggeriene, eller trenger investorer til videre vekst, forklarer Axel Krabberød, markedsstrateg i IP-rådgivningsselskapet Onsagers AS.

På andreplass på listen over norske varemerkesøkere ligger Petter Stordalen med hotell-kjeden Nordic Choice. Selskapet leverte inn 34 varemerkesøknader, og ser dermed ut til å ha lært av navnekonflikten rundt The Thief, der de risikerte å miste retten til varemerket på grunn av manglende registrering.

Meieribransjen er også godt representert med Tine, Synnøve finden og Q-meieriene på topp 10 listen. Bransjen har nå 3 aktører, noe som har ført til høy konkurranse i meierikategorien.

– Flere og flere, spesielt i konkurranseutsatt næring vet å ha en IP-strategi med bl.a. bruk av varemerke-, patent- og designbeskyttelse for å skaffe seg et vedvarende konkurransefortrinn, sier Krabberød.

Her er topp 10 listen over norske varemerkesøkere 2015:

  1. Norske Bryggerier AS
  2. Nordic Choice Hospitality Group
  3. Acapo AS
  4. Tine SA
  5. Coop Norge Handel AS
  6. Norgesgruppen ASA
  7. Nortura AS
  8. Hey Du AS
  9. Ægir Bryggeri AS
  10. Kavli Holding

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here