– I prinsippet fungerer Mivai på samme måte som Uber. Forskjellen er at det er en taxi som kommer og ikke en privatperson i privatbil, uten løyve, sier daglig leder for Go Mobile AS, Erik Tandberg.
Tidligere har det vært så og si umulig for kunden å “shoppe” taxi på pris. Dermed har ikke lave priser blitt belønnet med flere turer og bedre belegg for de med beste tilbud. Mange sjåførene ender derfor opp med å kjøre for sentralene som betaler best per tur, noe som er helt naturlig når turene blir færre og færre og dyrere og dyrere på grunn av økt konkurranse fra relativt nye aktører som Uber.
Med den nye appen Mivai skal taxikundene derimot kunne få full oversikt over prisene, sammenligne tilgjengelige taxiselskapers priser på valgte reise, se hvor nærmeste tilgjengelig taxi befinner seg på et kart i appen, og hele tiden ha full kontroll på antatt ventetid som må påregnes.
– Vårt mål er at kunden skal kunne navigere seg fram til den beste taxien ved hjelp av appen, uavhengig av om forbrukeren er i Paris eller Oslo, forklarer Erik Tandberg, som er daglig leder for Go Mobile AS.
Taxinæringen vs. Uber
Det er ikke til å legge skjul på at selskaper som Uber og Lyft har møtt sterk motstand fra den etablerte taxinæringen, ettersom selskapene har tatt over en større og større del av det globale markedet. Tandberg håper den nye markedsplassen, som er utviklet i samarbeid med den etablerte taxinæringen i Norge, vil gjøre næringen mer konkurransedyktig i møte med de nye aktører.
– I prinsippet fungerer Mivai akkurat som den tjenesten som Uber benytter. Den avgjørende forskjellen er at det med Mivai-appen er en taxi som kommer og ikke en privatperson i privatbil, uten løyve. Så lenge tilbud og tilgjengelighet er god nok, vil de fleste foretrekke å sette seg inn i en offisiell og godkjent taxi, tror han.
Den nåværende løyveordningen kan derimot være i ferd på å endre seg. Tidligere i år slo nemlig EFTAs overvåkingsorgan, ESA fast at dagens løyveordning begrenser etableringsfriheten i Norge og dermed bryter EØS-reglementet.
Hittil har alle som har søkt om lov (løyver) til å bedrive dør til dør-persontransport i Oslo, fått avslag. Markedet er forbeholdt et fast antallet med drosjeeiere, noe både Uber og andre persontransport-aktører har reagert på.
Myndighetene har nemlig ikke lov til å begrense etableringsfriheten i Norge med mindre det er av «tvingende allmenne hensyn», heter det i EØS-avtalen. Intensjonen er at ingen skal ha lov til å nekte “den lille mannen” å starte sitt eget selskap, på egen regning og risiko, uten at tungtveiende samfunnsmessige hensyn tilsier det.
I en kommentar til InnoMag sier Uber Norge-sjef Carl Edvard Endresen følgende:
– Vi ønsker innovasjon velkommen, og det er positivt at flere aktører utnytter teknologi for å bedre tilbudet til Norges befolkning. Den største utfordringen i det norske markedet er imidlertid at mangel på konkurranse har ført til høyere priser og lavere kvalitet på tjenestene, og løsningen på det er å endre løyveordningen slik delingsøkonomiutvalget og ESA har tatt til orde for og krever. Med over 280 000 brukere i Norge er det åpenbart at Uber er noe folket ønsker seg, og vi håper på en snarlig oppdatering av regelverket.