Den norske IT aktøren Signicat, som leverer løsninger for digital identitet og svindelforebygging, kunngjorde denne uken fortsatt sterk inntektsvekst og omsatte for første gang over en’ milliard kroner.
I følge sjefen selv, befester de sin posisjon som Europas ledende aktør innen digital identitet.
–De siste årene har vi styrket vår posisjon i Europa med en ‘one-stop-shop’-strategi. Jeg er stolt av å kunne presentere sterke finansielle resultater som bekrefter vår ledende posisjon i markedet. Vi har vist evne til å skalere effektivt samtidig som vi har opprettholdt en sunn og solid økonomi gjennom god kostnadskontroll. Samtidig har vi utvidet vår tilstedeværelse i markeder som Baltikum, Spania, Benelux og Storbritannia. I dag betjener vi kunder i over 45 land, som stoler på Signicat for hver eneste transaksjon der sikker identitet er avgjørende,” sier administrerende direktør Asger Hattel i en kommentar.
Innovasjon er sentralt for Signicats strategi. I 2023 lanserte selskapet flere nye produkter, inkludert Signicat Mint, en kodefri plattform for design og implementering av digitale identitetsprosesser.
Tidlig i 2024 utvidet Signicat sin produktportefølje med InstantFlows for KYC og KYB, og tilbyr nå en av bransjens mest omfattende løsninger for digital identitetsorkestrering. Bygget på RiskFlow Orchestration og utviklet av Signicats ledende risikostyrings- og antisvindeleksperter, dekker disse arbeidsflytene alt fra kodefrie løsninger til backend-optimalisering, spesielt rettet mot regulerte bransjer med strenge krav til anti-hvitvaskingstiltak.
I 2023 hadde selskapet sterk organisk vekst over hele Europa. Årsregnskapet viser som nevnt inntekter på over én milliard kroner, med en årlig vekst på 35 %. Signicat rapporterte også en betydelig økning i EBITDA på 171 %, og en forbedring i årsresultat på 137 %. Selskapets oppfyllelse av ‘Rule of 40’ – som innebærer at summen av vekst og lønnsomhet bør overstige 40 % – underbygger i følge Hattel selskapets evne til å balansere både vekst og lønnsom drift.
I 2023 integrerte selskapet den italienske elektroniske IDen SPID i sin plattform, og tidlig i 2024 ble også den polske elektroniske IDen mojeID lagt til. Signicat støtter nå mer enn 35 ulike eID-løsninger tilsvarende BankID, som sammen med selskapets egen verifiseringstjeneste for videoidentifikasjon utgjør en lagdelt tilnærming til forebygging av svindel. Med over 13 000 kunder i mer enn 45 land betjener Signicat primært kunder i strengt regulerte bransjer som bank og finans, globale betalingsforetak, leasingselskaper, markedsplasser, forsikrings- og e-helseleverandører, iGaming-operatører, mobilitetsselskaper og fintech-selskaper. Blant kundene finner vi kjente navn som Bank Norwegian, Santander, DNB, Visa og Mastercard.
–Signicats egenutviklede teknologi har åpnet opp for betydelig inntjening internasjonalt. Det er fascinerende å se hvordan vi har vokst fra å være et lite trøndersk selskap til å bli en ledende internasjonal aktør på få år. Vi har gjort syv oppkjøp, noe som har gitt oss muligheten til å integrere ny teknologi i vår one-stop-shop-plattform. Selv om vi gjennom oppkjøp raskt har oppnådd markedsledelse i flere land, har organisk vekst alltid vært vårt hovedfokus. Tidlig i år ble vi rangert som et av Europas raskest voksende selskaper av Statista og Financial Times, der organisk vekst er en nøkkelfaktor. Vi fortsetter å investere tungt i produktutvikling for å lansere nye løsninger og funksjoner som møter kundenes behov i et marked for digitale produkter som er i en rivende utvikling,” avslutter Hattel.