-Nortura skal overraske markedet med sin innovasjonskraft og på den måten bli oppfattet som en av de mest innovative aktørene innenfor matindustrien i Norge innen 2020, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg.
(InnoMag opplyser om at Nortura er en av våre content marketing-partnere)
Navn og alder: Arne Kristian Kolberg (48 år)
Stilling: Konsernsjef i Nortura
Favorittduppeditt (annet enn mobilen): Stavmikseren på kjøkkenet er flittig i bruk
Dine tre favorittapper: NRK, Ruter, Tesla
Beskriv deg selv med tre ord: Glad, nysgjerrig, harmonisk
Nevn én «funfact” få vet om deg: Tror på “Youtube-Yoga” som inspirasjon til å få en gammel fotballkropp til å bli litt mykere for hvert år som går…..og det går rette veien 🙂
Hvordan kobler du av om vinteren? Familiesamvær, skiturer, tømmerhugging, kokkelering og film, i helgene vel og merke!
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?
– Kretsløpsperspektivet som handler om å “så – pleie – høste”, ligger veldig sterkt i ryggmargen. Dette kommer til uttrykk gjennom søken etter bedre “såkorn” (les prosjekter), “pleie” (les gjennomføring) som handler om å gjøre det jeg gjorde i dag litt bedre i morgen, samt gleden over å “høste” i fellesskap.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
– Jeg lar meg inspirere av personer / selskaper som har skapt resultater over tid, og som gang på gang beviser verdien av langsiktighet (som på ingen måte må forveksles med langsomhet). Jeg observerer også at det finnes enkeltpersoner som har en intuitiv evne til å se hva som er rett om 5 år eller 10 år lengre i tid. Disse personene inspirerer meg til å skru “radaren” ekstra godt på.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
– Er så heldig å ha mange gode medarbeidere som kontinuerlig søker etter morgendagens løsninger. Disse er viktige primærkilder. Dialogen og samspillet med våre kunder er også verdifullt. Sist men ikke minst blir alliansepartnere gjennom Open Innovation Lab en stadig viktigere kilde.
Hvordan ser Nortura ut i 2020?
– Nortura er i ennå større grad enn i dag synonymt med “det grønne skifte” og sirkulærøkonomien. Vår ambisjon for innovasjonsarbeidet er: -Nortura skal overraske markedet med sin innovasjonskraft og på den måten bli oppfattet som en av de mest innovative aktørene innenfor matindustrien i Norge innen 2020.
På Norturas hjemmeside heter det at dere legger mye vekt på samfunnsansvar – «kanskje mer enn de fleste»? Kan du utdype dette?
– I Nortura har vi tre områder der vi skal levere noe mer til samfunnet enn det som hadde vært naturlig å tenke hvis vi ensidig hadde tenkt kortsiktig profittmaksimering. Det gjelder å kombinere matglede med bærekraft, som handler om å utnytte alle ressursene og belaste klima minst mulig. Helse er også et område vi fokuserer mye på ved å utvikle produkter som drar det norske kostholdet i en retning som er bra for folkehelsa. Nortura er nå den største leverandøren av Nøkkelhullsprodukter i det norske markedet med 300 produkter av totalt ca. 1500 stk. Det vil si at vi leverer ca. 30 % av produktene våre med nøkkelhull i Norge. Det er i utgangspunktet ikke naturlig at Nortura skal ha en slik posisjon, men er et resultat av bevisste valg vi har tatt. I tillegg har vi mål om å være en betydelig verdiskaper i mange lokalsamfunn i Norge gjennom å være tilstede i hele landet.
Hvilke bransjer/aktører ser du som de største utfordrerne?
– Vi har mange både gode og sterke konkurrenter innenfor matbransjen i Norge, og de selskapene med Private Equity eierskap, med betydelig internasjonal kapital og kraftige vekstambisjoner, utfordrer oss skikkelig. Samtidig gjør konkurransen at vi skjerper oss og vi er kontinuerlig opptatt av hvordan vi kan gjøre det vi gjorde i dag, bedre i morgen.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i Nortura?
– Innovasjon har fått en solid forankring i selskapet og jeg gir oss selv karakteren 8. Nortura fikk i 2015 en innovasjonsstrategi for konsernet. Denne etterlever vi gjennom konkrete målsettinger og fokus på prosjektgjennomføring innenfor disse. Vi erkjente også tidlig at vi ikke bare kan ha en strategi. Kultur og strategi går hånd i hånd, og vi jobber derfor også fokusert på å skape en bedre innovasjonskultur i Nortura. Vi har også etablert Innovasjon- og FoU styret, et beslutningsorgan for innovasjonsporteføljen i konsernet.
Det har vært stor usikkerhet rundt bøndenes fremtid ikke bare grunnet økonomiske årsaker, men også med tanke på at det bare er 1 av 10 bønder som nå er under 40 år. Hva tenker du om det?
– Ungdommelig gnist og pågangsmot er nødvendig i enhver utviklingsnæring. Når vi ser hvilke utfordringer FN løfter som fram som de viktigste i årene som kommer, gjennom de 17 bærekraftsmålene, er det åpenbart at matproduksjon vil ha en meget sentral plass i det norske samfunnet framover. Jeg opplever at FNs bærekraftsmål er i ferd med å synke inn over oss i Norge, både som en oppvekker, men også om en betydelig inspirasjonskilde for mange unge. Fokuset på bioøkonomi / sirkulærøkonomi som kilde til framtidig verdiskaping, tror jeg også vil være med på å skape ennå mer motivasjon hos de unge til å rette blikket mot matproduksjon som en spennende framtidsnæring.
I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?
“Fast is smarter than smart”, som man sier. Alt går fortere og vi må få ting til å skje. Disse områdene er de jeg tror vil påvirke oss mest fremover:
- Sirkulærøkonomi/ bærekraft – økt ansvarlighet og bevissthet hos forbruker innenfor bærekraft. Dette setter også økt fokus og krav til oss i næringsmiddelindustrien innenfor alle områder. ( I alle investeringer og forretningsplaner bør bærekraft ligge som en forutsetning)
- Økt digitalisering og robotisering – bygge morgendagens bærekraftige industri
- Helse og sunnhet – “mat som medisin” og mer “persontilpasset” mat.
Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?
– Økt tempo og gjennomføringskraft på alle plan. Politiske støttetiltak som katalysator for økt gjennomføringskraft på innovasjon og FoU innenfor nevnte trender. Vi må alle “våkne opp” og komme oss ut av vante prosesser og tankesett.