“First we take Manhattan, then we take Berlin” – sang Leonard Cohen for mange år siden. Nå er norske møbel- og interiørvirksomheter med å gjøre akkurat det. For første gang er USA det største eksportmarkedet for norske møbler og interiør, etter en formidabel utvikling i fjor. Veksten ble på hele 36% og nå inntar rekord-mange norske produsenter Manhattan.
– Eksporten av møbler til USA steg med solide 36,5 prosent i fjor. Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.
Nå går 17,9 prosent av den norske møbel- og interiøreksporten til USA, som dermed vipper Sverige ned fra tronen som møbelbransjens største kunde. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet.
– Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi deltar på viktige designmesser og bygger et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater, påpeker Sundet.
Trenger eget eksportkontor
Derfor ønsker han å gjenta den suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia. Til dét trenges tyngre skyts.
– Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre konkurrenter i Danmark har. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden, sier Sundet.
Til uken tar han med åtte møbel- og interiøraktører til New York for å delta på USAs viktigste designmesse: ICFF 2022 15.-17. mai. Disse er Eikund, Heymat, Hadeland Glassverk, Volver, Fram Oslo, Figgjo, Lundhs og Dyfosit.
Puster nytt liv i gamle klassikere
Blant disse er Jørgen Tengesdal. Han leder Eikund, en møbelbedrift fra Hellevik i Rogaland som spesialiserer seg på å puste nytt liv i gamle norske designklassikere som loungestolen Fluffy av Fredrik A. Keyser og Veng-serien til Torbjørn Bekken.
– Bransjeforeningen går virkelig i bresjen for oss i USA. Det har vært et imponerende løp, og norske aktører har virkelig tjent på å stå samlet. Jeg kaller det den norske modellen – det å samarbeide og spille hverandre gode. Dette får vi virkelig igjen for på sikt, sier Tengesdal i Eikund.
– Norge er et eksotisk land for amerikanere flest. Det er et kjøpesterkt publikum som liker nordisk design og som elsker historiene som ligger bak klassisk møbeldesign. Samtidig er det ikke bare å komme til USA og forvente at produktene skal selge seg selv. Vi har jobbet i kulissene i flere år, og har nå sikret oss en veldig god distributør. Det er først nå vi virkelig kan begynne å ta ut en gevinst her, sier Tengesdal.
Norske matter på USAs dørstokk
Matteprodusenten Heymat har allerede gryende handelsforbindelser over Atlanterhavet. Såpass stor er etterspørselen at Mo i Rana-bedriften har opprettet eget lager i USA og flyttet produksjon av varer for det amerikanske markedet dit.
– Vi har to av de viktigste aktørene i den amerikanske design- og interiørbransjen i vår portefølje, noe som gjør at vi nå satser på lager og distribusjon der borte. I tillegg har vi gjort store investeringer i synlighet. Fundamentet for vekst er bedre enn noensinne, og vi gleder oss stort til ICFF i år, sier Tina Østrem, salgs- og markedssjef i Heymat.
Hadeland Glassverk – Eldre enn De forente stater
Da Amerikas grunnlovsfedrene samlet seg 4. juli 1776 for å skrive under på uavhengighetserklæringen, hadde Hadeland Glassverk allerede vært i drift i Norge i 14 år. Nå deltar hadelendingene på ICFF som del av feiringen av sitt 260-årsjubileum.
– Målsetningen vår er å bygge millionbutikk i USA de neste fem årene, med spesielt fokus på New York, California og Florida. Siden vi har hatt enorm suksess med belysning i Norge de siste årene, blir dette spydspissen inn i det amerikanske markedet, sier John Jacobsen, som har ansvar for internasjonal forretningsutvikling i Hadeland Glassverk.
Spennende aktør lanserer to teppekolleksjoner
Ksenia Stanishevski står bak en av Norges mest spennende nye designaktører, teppemerket Volver. Kolleksjonene hennes befinner seg i skjæringspunktet mellom tradisjon og modernitet, og flytter grenser for hva vi forventer av tepper.
– Dette er den første visningen vår i det nordamerikanske markedet. Signalene er positive, og vi er veldig spente på mottakelsen. Målet er å komme i kontakt med relevante forhandlere og interiørarkitekter. Det er stor interesse for norsk design og norske verdier internasjonalt, sier Stanishevski.
Vil bygge nytt nettverk i USA
Fram Oslo er ingen nykommer på det amerikanske markedet. Nå satser designselskapet på å skape nye kontakter og kundeforhold under ICFF 2022.
– Vi har nylig inngått en avtale med en betydelig aktør på det amerikanske turistmarkedet, og vi jobber med enda en kontrakt med en stor og viktig aktør. Imidlertid har pandemien satt en stopp for en del andre ting, og vi satser nå på å bygge et nytt nettverk i USA, sier medgründer og daglig leder Annette Hoff.
– I Fram Oslo er vi opptatt av inspirasjonen og historien bak designet. Det er noe særegent med norsk møbel og interiør, noe vilt og vakkert og kanskje litt utemmet sammenlignet med våre naboland, og dette appellerer til amerikanske designkjøpere. I tillegg er Norge forbundet med ærlige, enkle produkter som holder høy kvalitet, sier Hoff.
Figgjo – Serverer porselen med skreddersøm
Historierike Figgjo er nokså nye på det amerikanske markedet, men likevel kommer om lag 10 prosent av omsetningen utenfor Norden nettopp fra USA. Takket være en god forhandler selger porselensprodusenten særlig godt på vestkysten.
– Vi reiser til New York og ICFF for å øke kjennskapen til merkevaren vår i USA. Vi ønsker å vise oss fram til i hotell- og restaurantbransjen og forhandlere. I tillegg vil vi at interiørarkitekter og designere oppdager de mulighetene vi tilbyr i skreddersydde dekorkonsepter. Her er vi svært gode, sier Christian Gj. Vassdal, som er markedsansvarlig i Figgjo.
Utvider natursteinsatsingen
Også Lundhs har allerede etablert seg i USA med sine produkter i norsk naturstein under merkevaren Lundhs Real Stone. Larvik-selskapet, som er Nord-Europas største produsent av naturstein, bruker Inside Norway og ICFF som springbrett for å lansere en kolleksjon av fliser i forskjellige størrelser og overflater.
– Vi er kjent for våre vakre benkeplater i norsk naturstein, men nå har vi utvidet sortimentet til å innbefatte natursteinfliser til vegger og gulv. På den måten kan kunden skape sin egen, personlige stil i alle husets rom, sier markeds- og forretningsutviklingsdirektør Hege Elisabeth Lundh.
Hun ser en økende interesse for skandinavisk interiørdesign i USA, og ønsker å øke synligheten og styrke posisjonen både på prosjektmarkedet og privatmarkedet.
– Norsk og skandinavisk design er i stor grad inspirert av vår vakre og mangfoldige natur. Bruken av ekte materialer som stein og tre i funksjonelle former har en appell også internasjonalt. Enkelheten i norsk design fremstår som eksklusiv og ren, og det er noe folk vil ha nå, sier Lundh.
Leverer komforten i lenestolen
Sykkylven Stål er på sin første utstilling med Inside Norway. De skal vise fram sin patenterte storsatsing, Dyfosit. Dette er et innovativt funksjonssystem for lenestoler, reclinere og andre bevegelige stoler.
– Har du sittet i en norskdesignet, bevegelig stol, har du sannsynligvis stiftet bekjentskap med oss. De aller fleste norske møbelprodusentene lager stolene sine med vårt system inni. Nå ønsker vi å ta Dyfosit inn på det amerikanske markedet, sier Karl Inge Rekdal, administrerende direktør i Sykkylven Stål.
– Markedet i USA fremdeles er preget av tunge lenestoler, men at stadig flere møbelprodusenter heller mot et mer sobert, skandinavisk uttrykk, sier Inger Sjøli, salgs- og markedssjef i Sykkylven Stål. Imidlertid må det ikke gå på bekostning av komforten som amerikanere er så glade i.
– Nå gleder vi oss til å vise mulighetene som ligger i Dyfosit til møbelprodusenter og designere i USA. Dette får vi nå gjort takket være en proaktiv bransjeforening og en etablert, spennende Inside Norway-stand, sier Sjøli.
NB! InnoMag gjør oppmerksom på at denne gladsaken om norske eksportører delvis er skrevet av Henning Paulsen i Pressenytt. Som gratismagasin er vi avhengig av gode tips!