Magne Nielsen (26) har nådd gjennom nåløyet og fått støtte fra Innovasjon Norge til å utvikle Surfer: En applikasjon som gjør om ”låst skjermen” på Android smarttelefoner til en markedsføringsflate.

Det var da Nielsen var på Gründerskolen i Boston i fjor at han fikk ideen til appen.

– Jeg kom over et lignende konsept og tenkte at det var kjempesmart: Hver dag får vi masse reklameinntrykk mot oss, bare her vi sitter nå får vi kanskje hundre inntrykk, sier Magne og peker rundt seg på Kaffebrenneriet.

– Samtidig sjekker vi mobilen vår oftere og oftere, det er en del av hverdagen vår. Jeg sjekker mobilen kanskje 150 ganger om dagen, det er en uvane fordi man ikke har noe annet å gjøre. Surfer gjør denne uvanen om til noe positivt.

Magne drar opp mobilen sin og demonstrerer hvordan Surfer virker. Hver gang han trykker på ”låst skjerm” kommer det opp en annonse som kan undersøkes med ved å swipe til venstre. Ønsker man å låse opp telefonen som vanlig, er det bare å swipe til høyre.

Det er faktisk ganske enkelt, men man tar seg selv i å lure på om mer reklame er noe folk virkelig vil ha eller trenger.

– Vi skal ikke bare ha reklame, altså. Man kan ha nyhetsoppdateringer, været, fine bilder, rett og slett alt som er tilpasset dine interesser, kan han forsikre.

Vil belønne brukeren

– Det beste med Surfer er at brukeren vil bli belønnet med poeng for hver gang smarttelefonen sjekkes. Disse poengene kan konverteres til premier i slutten av måneden, sier Nielsen.

Som mulige belønning nevner Nielsen gavekort på kino, Netflix og Spotify.

– Man kan også gjøre som en god samaritaner ville gjort og donere til veldedighet, så du har mange muligheter. Vi håper på å gi et tilbud som gir merverdi for brukeren slik at innholdet er tilpasset hans eller hennes behov. For min del vil jeg for eksempel bare ha annonser eller informasjon om idrett, kaffe og konserter, jeg vil ikke ha reklame for sminke og slike ting.

Det er en del bedrifter som nå kjører anti-mobilbruk kampanjer. Hva tenker du om at appen kan føre til økt mobilbruk, spesielt blant unge? 

– Vi ønsker og tror ikke a t folk skal bruke mobilen mer, men at man får mer nyttig bruk av mobilen. Det at folk sjekker mobilen sin ofte er et faktum, det er en vane folk har tilegnet seg allerede. Vi har tenkt å sette en grense på antall swipes i timen, slik at folk ikke overbruker eller utnytter systemet.

– Hvis jeg i slutten av måneden kunne gitt 200 kroner til Røde Kors eller Redd Barna fordi jeg har en dårlig uvane og sjekker mobilen ofte, så tror jeg at jeg bare hadde vært glad for å gjøre det.

Tester til helgen

I juni mottok Surfer støtte fra Innovasjon Norge til testing og utvikling. Foreløpig brukes mesteparten av midlene til å lønne utvikleren, som jobber fulltid med prosjektet.

– Vårt neste mål er å gjennomføre en betatest før vi forhåpentligvis kan skalere opp. Til helgen skal vi la 15-20 mennesker teste appen. Foreløpig har vi bare gjort det selv så vi er veldig interessert i å få innspill og tilbakemeldinger.

– Vi har klare mål om det som skal nås, men hvordan selve løsningen skal se ut er vi ikke hundre prosent sikre på enda.

Var det vanskelig å få støtte fra Innovasjon Norge?

– Det var ikke de beste forutsetningene for å få støtte. Å få støtte til apper er vanskelig, så jeg ringte før jeg sendte inn søknaden for å fiske om det i det hele tatt var mulig å få noe, sier Nielsen.

– Det første de sa var at det var et trangt nåløye for å få støtte for en app, og at de ikke var spesielt glad i reklame, men jeg presenterte ideen og de syns det virket interessant

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here