En fersk undersøkelse blant ledere i norske bedrifter viser at lønnsomhet og økonomi veies viktigere enn samfunnsansvar når en bedrift skal vurderes. Samtidig viser den samme undersøkelsen at omdømme og motiverte medarbeidere er den viktigste grunnen til å integrere samfunnsansvar i en bedrifts forretningsmodell.
(Artikkelen er skrevet i samarbeid med CSR-seminaret Responsibility Works, som blant annet vil bli gjestet av Sir Richard Branson)
Undersøkelsen viser blant annet at kun to av ti vet hva det engelske begrepet for samfunnsansvar, CSR, står for. Samtidig mener nesten halvparten at de jobber i en bedrift der det er fokus på samfunnsansvar og bærekraftig utvikling.
– Mange gjør nok den feilen å se CSR, eller samfunnsansvar, som noe nødvendig for å bygge omdømme. Jeg mener det å skille på samfunnsansvar og lønnsomhet er feil. Det finnes flere eksempler og studier på at ansvarlig og bærekraftig adferd lønner seg. Ansvarlige forretningsmodeller handler om å finne nye måter å integrere ansvarlighet i måten bedriften skaper, leverer og kaprer verdi på. Samfunnsansvar og lønnsomhet henger sammen, sier Nils Marius Otterstad, daglig leder i Responsibility Works i en pressemelding.
Responsibility Works er en konferanse som skal holdes i Oslo 1. desember om bærekraftig vekst og ledelse for framtiden. Blant foredragsholderne finner du Sir Richard Branson som ønsker å lære norske bedrifter mer om samfunnsansvar.
Branson er kjent for å inkludere samfunnsansvar og bærekraft i konsernet sitt Virgin Groups, som omfatter over 400 virksomheter. “Doing good is good for business”, er kanskje hans mest kjente slagord, og med det mener han at det først og fremst er næringslivet som må ta på seg det største samfunnsansvaret for å kunne sikre at jorden og befolkningen blir ivaretatt i fremtiden.
Usikkerhet
Selv om nesten halvparten av respondentene i undersøkelsen sier de jobber i en bedrift der det er fokus på samfunnsansvar og bærekraftig utvikling, er én av tre usikre på hvilken bærekraftig strategi bedriften identifiserer seg med. Kun én av tre mener det er en del av bedriftens overordnede strategi, mens en fjerdedel mener det ikke er det. Samtidig mener halvparten av de spurte at samfunnsansvaret er integrert i bedriftens utvikling av tjenester og produkter.
Undersøkelsen viser også at ønsket om å bidra med noe positivt er den viktigste driveren for samfunnsansvar. Hele 55 prosent mener nettopp dette, mens 40 prosent mener de forretningsmessige målene er den viktigste drivkraften.
– For en forretningsmann som Branson er CSR like selvfølgelig som lønnsomheten. Han mener at vinnerne er de lederne og virksomhetene som bruker sin finansielle styrke og påvirkningsmulighet til å gjøre en forskjell. Det handler om å utnytte merkevarens kraft og selskapets posisjon ved å utvise samfunnsansvar. Det vil i seg selv være profitabelt ettersom medarbeidere, kunder og partnere blir stolte av selskapet. Er man stolt er det lettere å bidra til kommersiell suksess. Derfor lønner det seg å være samfunnsorientert, sier Nils Marius Otterstad.
Utfordringer i kø
Utfordringene står i kø når samfunnsansvaret skal integreres i bedriften. 47 prosent mener det er vanskelig å engasjere ledelsen og styret, samt forankre det langsiktig i verdikjeden.
– Begreper som grønn omstilling og sirkulær økonomi florerer i samfunnsdebatten. Det er ikke lenger spørsmål om hvorfor, men om hva og hvordan. Det er nettopp dette seminaret den 1. desember handler om. Hvordan bærekraft og samfunnsansvar er et konkurransefortrinn som øker lønnsomheten. Det må norske virksomheter ta innover seg, avslutter han.
Lyst til å lære mer om bærekraft og ledelse for fremtiden?
Bli med på seminaret Responsibility Works torsdag 1 desember, med Sir Richard Branson i spissen! Konferansen har fokus på bærekraftig vekst og ledelse for framtiden og har samlet foredragsholdere på tvers av politikk, næringsliv, media og NGOer.
PS: Er du gründer, kan du benytte deg av rabattkoden: “innomag”, som gir deg seminarbillett til kun 950 kr istedenfor 3900 kr! OBS: Begrenset antall plasser.