Det norske robotteknologiselskapet AutoStore annonserte denne uken at de vil bruke sin eksisterende robotteknologi også inn mot detaljhandelen. Selskapet, som er verdensledende på lagerroboter, tar bokstavelig talt steget helt frem til butikkene.
AutoStore har i flere år vært verdensledende på robotteknologi for lagervirksomhet, og har hovedkontor i Nedre Vats i Rogaland. I juni ble selskapet solgt for 16 milliarder NOK fra oppkjøpsfondet EQT til det amerikanske fondet THL Partner.
Når AutoStore nå også satser på Micro Fulfillment, som først og fremst innebærer mindre varehus nærmere utsalgssted, ønsker selskapet å ta ytterligere del i den teknologiske og digitale utviklingen av varehandelen.
– AutoStore systemet kan levere en fleksibilitet og en skalerbarhet som kan brukes gjennom hele den logistiske prosessen varehandelen består av – enten det er online, i en vanlig butikk eller på et varelager. Kort sagt vil vi kunne bidra til en mer effektiv og målrettet drift, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore.
Kundedrevet teknologiutvikling
Ifølge Lier er utviklingen drevet av at forbrukerne ønsker flere valg når de handler, og man er oftere villige til å endre kjøpsmønster hvis man får mer for pengene, får bedre service eller opplever en mer sømløs handel
– For å bli konkurransedyktige må både handelen og merkevarene effektivisere driften, de må være tilgjengelige i flere salgskanaler og varene må kunne leveres mer eller mindre umiddelbart, sier Lier.
Han mener vi globalt kommer til å se store endringer i måten butikker, kjeder, kjøpesentre og netthandelen er organisert.
– Micro fulfillment representerer en av de største utfordringene for varehandelen. Har ikke kunden varen umiddelbart, så kjøper man det et annet sted eller man kjøper et annet produkt. Å håndtere forbruksvarer og dagligvarer fra regionale distribusjonssentre imøtekommer ikke kundenes behov og forventninger. Man trenger helt enkelt nye systemer.
Store kunder over hele verden
AutoStore Systems har satt opp lagre over hele verden. Blant kundene finner vi både Siemens, Puma, ASDA og Boozt.com. I Norge er blant annet Komplett.no og XXL kunder. Når selskapet nå annonserer at de ønsker å bruke sin teknologi helt frem til butikkene og kjedene tror Lier pågangen blir stor.
– Vårt system av roboter er godt rustet til å håndtere de endringene vi kommer til å se over hele verden. Butikk, transport, lager og alt annet av logistikk vil kunne kobles sammen på ulike måter. Behovene vil variere, og jeg mener helt oppriktig at vi har det beste systemet for å møte markedets forventninger, avslutter AutoStore-sjefen.
Autostore er en norsk suksesshistorie som altfor få kjenner til, kan det være fordi de har hatt fokus på å hjelpe kunder, mer enn å skape overskrifter?
Innholdet er hentet fra en pressemelding utgitt av NTB Kommunikasjon for AutoStore.