Mannen bak «Great at Work», Morten Hansen, kommer til Innovasjonsdagen, og forteller at det kan hende du jobber for mye, og prioriterer helt feil.
(Vi opplyser om at utgiver av Innomag, Inspirator, er arrangør for Innovasjonsdagen 2018, 6 september i Oslo. Mer info om arrangementet finner du her. https://www.eventbrite.co.uk/e/innovasjonsdagen-2018-tickets-46361974915)
Morten Hansen er en av verdens mest anerkjente eksperter på business, ledelse og arbeidsliv og jobber til daglig som professor ved University of California, Berkeley, og også på Apple University, Aples’s lederutviklingsenhet. I høst kommer boken hans «Suveren på jobb» ut på norsk, og Hansen er en av keynote-talerne under Innovasjonsdagen 6. Sept. i Oslo. Boka som ligger høyt på bestselgerlistene i USA heter på engelsk «Great at Work», og bygget på grundige studier av 5000 personer, rundt hva som skaper effektivitet i arbeidslivet.
Smartere, ikke hardere
Morten er av «Thinkers50» rangert som en av verdens mest innflytelsesrike ledelseseksperter, og på konferansen skal han snakke om sin nye bok, og om hvordan suksessfulle mennesker jobber best mulig, istedenfor mest mulig. I den forbindelse har vi tatt en prat med Morten, for å høre hva som skal til for å bli best, og hvorfor man ikke nødvendigvis må jobbe seg i hjel for å nå målene.
– Mange tror vi trenger sterk arbeidsmoral og ren ståpåvilje for å bli suverene, og hvis noen fremstår som superstjerne, går vi ut fra at vedkommende jobber hardere enn alle andre, forklarer Hansen i boken.
Han mener dette ikke er hele bildet, og ofte måler vi på feil parametere og glemmer å ta inn over oss hele bildet.
– Forestillingen at det å jobbe hardere – nedlegge flere arbeidstimer, utover en viss grense vil gi bedre prestasjoner er ufullstendig. De som prestere best jobber ikke hardere – de jobber smartere, forteller Hansen.
Tenker annerledes
I boken «Suveren på jobb» har Hansen studert 5000 ledere og ansatte for å se hvordan de jobber, og sett på hvorfor det er slik at de som jobber mindre, ofte har mer suksess. En av funnene var at de som prioriterte all sin energi til få oppgaver, gjorde det mye bedre enn de som tok på seg flere oppgaver.
– De som jobber best, tenker annerledes. De innoverer måten de jobber på. Det spørs ikke hva arbeidsoppgavene er, men hva kan være de beste arbeidsoppgavene, gitt rollen, forteller Hansen og legger til at innovasjon ikke handler om å bare skape nye produkter og tjenester, men også om å arbeide annerledes.
Studiene i boken fokuserer på amerikanske ansatte, men Hansen mener det også gjelder til en viss grad i Norge.
– Vel, noe av det vi fant var at de som jobber mindre, ofte har mer suksess. En av funnene var at de som prioriterte all sin energi til få oppgaver, gjorde det mye bedre enn de som tok på seg flere oppgaver.
50-65 timer
I boken legger Hansen mye vekt på temaet «jobb mindre og jobb smartere». Men det betyr ikke nødvendigvis at du jobber for mye. For Hansen mener at det fremdeles må legges ned noen arbeidstimer for å få suksess.
– Hvis du jobber mellom 30 og 50 timer i uken presterer du mer hvis du legger til flere arbeidstimer. Men så snart du jobber mellom 50 og 65 timer ukentlig, bortfaller fordelen ved ekstra timer, og jobber du 65 timer eller mer per uke, synker de samlede prestasjonene i takt med de ekstra arbeidstimene, forklarer Hansen.
Boken «Suveren på jobb» vil bli solgt og signert på Innovasjonsdagen.
Om Morten Hansen:
Management professor på University of California, Berkeley.
Facultymenber på Apple University
På listen over verdens mest «influential management thinkers» av Thinkers50 tre år på rad.
Doktorgrad fra Standford University
Tidligere professor med Harward Business School og INSEAD (Frankrike)
Har gitt ut tre bøker: Great at Work (2018), Great by Choice (2011) og Collaboration (2009).