Denne uken hadde NHH en inspirerende innovasjonsmorgen på NHH Campus Oslo. Vi fikk innsikt i de nyeste forskningsfunnene fra Norsk innovasjonsindeks og en dypere forståelse av hvordan sosial profittorientering (SPO) kan drive bærekraftig vekst.

Årets funn viser at det norske gjenbruksselskapet Tise troner øverst i Norsk Innovasjonsindeks 2024 og Sbanken, som nå er et konsept fra DNB faller kraftig, – det hele basert på kundenes vurderinger.

Professor Tor W. Andreassen, leder for indeksen, trekker frem Tises intuitive app og sterke vekst som viktige suksessfaktorer. Samtidig viser årets indeks en tydelig trend: Norske kunder opplever norske bedrifter som mindre innovative. I følge Andreassen skyldes dette  trolig økte renter, økonomisk usikkerhet og kutt i innovasjonsinvesteringer.

Han stilte også salen et viktig spørsmål;

-Økonomisk vekst og samfunnsansvar har tradisjonelt vært sett på som motsetninger. Du kan enten fokusere på bunnlinjen eller prioritere bærekraft og sosialt ansvar. Men hva om disse to kan forsterke hverandre?

Norsk innovasjonsindeks (NII) er overbyggingen til tre indekser, der Opplevd Innovasjonsevne er den viktigste og de to andre utspring fra den:

    • Opplevd Innovasjonsevne måler kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
    • Sosial innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens innovasjoner innen sosiale og samfunnmessige områder
    • Digital innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens digitale innovasjoner i kundefronten.

Dette er en trend vi kommer til å følge tett i tiden fremover.

Her er de 10 beste virksomhetene i Sosial innovasjonsindeks 2024
1. Tise
2. Tesla
3. Stormberg
4. Tibber
5. IKEA
6. Easee
7. Bulder
8. finn.no
9. OBOS
10. Nordic Choice

Som Innomag leser kan du lese hele rapporten her.