Shippinggrunder så vindu i markedet og vil skape det mest bærekraftige flyselskapet i verden. Denne uken gikk jomfruflighten til Norse Atlantic Airways 

Shippinggrunder Bjørn Tore Larsen (54) har alltid drømt om å bli jagerflyger. Men midt i pandemien så han et vindu og kjøpte likeså 15 B787 Dreamlinere og startet Norse Atlantic Airways. Nå drømmer han om å skape verdens mest bærekraftige flyselskap.

Larsen er en kjent norsk grunder som blant annet har bygd opp et av verdens største bemannings- og serviceselskaper for shippingbransjen med 18000 ansatte over hele verden. Nå prøver han samme øvelse i luftfarten og tilbyr New-York reiser helt ned til 995, – kroner én vei. For Larsen kjøpte nemlig en flåte på 15 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamlinere. Flyselskapet er basert i Arendal. Og overtok mange av Norwegian-ansatte som tidligere hadde jobbet mellom Oslo og New York og andre destinasjoner i verden.

-Jeg har alltid elsket fly og flyr selv små jetfly, men har vært klar over at det kan betraktes som galskap å investere i flybransjen. Men selv om pandemien var ille for verden, så åpnet det også et mulighetsvindu for sånne som meg, sier han da hans første fly med kallesignal Longship 001 landet på JFK i New York. Han drømte om å fly jagerfly allerede da han vokste opp på Ørlandet og årene i Trøndelag sitter fortsatt igjen i Arendalitten, blant annet regner han seg fortsatt som ihuga Rosenborgtilhenger.

Mulighetsvindu for investorer

Koronapandemien førte til at mange flyselskaper holdt på å gå overende og noen gikk konkurs og mange måtte sette flyene på bakken.

– Flyselskaper måtte løpe til staten for å få penger, men fikk ikke penger til å investere i fly, så der i et øyeblikk var det et vindu i markedet for sånne som meg å få fly på billigsalg uten at det var konkurranse om de. Jeg bestemte meg for å kjøpe fly for de var billige uten egentlig å ha en skikkelig plan for dette. Da jeg hadde flyene så måtte jeg begynne å tenke på hva jeg ville og lage en strategi. Det var da ideen om et annerledes lønnsomt og bærekraftig flyselskap kom opp.

Flyselskap for folk flest

– Jeg er personlig veldig glad i Norge og USA og så at dette kunne bli et selskap som kunne gjøre det mulig for flere folk å krysse Atlanteren. Jeg ville skape en rimelig mulighet for nordmenn som ville ta med familien til New York, Florida eller andre steder i USA og for amerikanerne som er interessert i å besøke Norge og Europa. Dette skulle vi klare fordi vi skulle ha lavere kostnader og en enkel modell. Vi skulle lage et tilbud for folk flest, sier han. Da han hadde kjøpt flyene så begynte han å se seg om etter flere investorer og ikke minst ansette flinke folk.

– I flybransjen som ellers i næringslivet så er det viktig å ha et velsmurt maskineri som tikker som et velsmurt sveitserur. Dette er kun mulig om vi rekrutterer flinke folk som jobber med hjertet og som skal føle at de «eier» selskapet og har lyst til å være med å drive det. Det var utgangspunktet vårt, sier han ivrig. Hans brennende engasjement for Norse smitter over på hans medarbeidere og spesielle gjester som var med på jomfruturen til The Big Apple. Han har rekruttert piloter og kabinansatte som brenner for flyselskapet. Han er fortsatt største aksjonær i Norse, men har fått med seg profesjonelle kapitalforvaltere som vet hvordan de investererer, men som samtidig skjønner også at det er en del risiko.

3200 søkere på 50 første stillinger

Norse grunderen er stolt over at mange er interessert i å jobbe for selskapet. På de femti første pilotstillingene som ble utlyst var det hele 3200 søkere.

– Vi er opptatt av mangfold, men også å ha en tydelig norsk forankring blant de ansatte, sier Kristin Bertelsen. Hun uderstreker at mangfold handler ikke bare om kjønn. Mangfold er personlig type bakgrunn og at for oss i norse så handler mangfold om å gi rom for alle disse ulikheten. Det er konkurransekraften vår, sier den kvinnelige tilhørighetsleder i Norse. Men de fleste av kabinansatte kom fra Norwegian da de inngikk en pre-hire- avtale med AFA og Sarah Nelsons som er president i det amerikanske forbundet for kabinansatte for å gi deres medlemmer førsterett til å få mulighet til å fortsette i jobben. For Norse sjefen er tariffavtaler viktig, noe som ikke er helt vanlig i USA.

Fagforeningene er viktig

– Jeg har alltid i shipping hatt et godt forhold til våre fagforeningsledere. De er mine venner og er med å skape gode anstendige arbeidsplasser både på land og på sjø. Vi må jo forhandle og samarbeide med fagforeningene. De er jo våre ansatte som er sammen i et kollektiv. Når vi har 1500 ansatte så er det lettere å forhandle via fagforbundene kollektivt enn med hver enkelt, sier han. Et flyselskap som er forbilde for han er South West Airlines i USA som alltid hatt god kontakt med fagforeningene og alltid tjent gode penger. De har skjønt det. De er gode til å holde kostnadene nede og gir gode lønninger for ansatte og litt magrere lønninger for ledelsen, forteller han. Norse-sjefen er vant til konkurranse fra shippingbransjen.

– Vi er vant til å konkurrere. Hvis du har en last med olje som skal fra USA til kina, så kan norsk reder konkurrere med gresk reder eller andre. Norse skal jo blant annet konkurrere med tyske selskaper om å frakte tyskere til USA og amerikanerne til Tyskland, men det blir bare moro. Jeg føler meg trygg fordi vi har fått med så mange gode folk, sier han.
20 tonn laks og litt flaks

Flaks og laks

På første turen over til USA så hadde de ikke bare mennesker ombord, men også post og hele 20 tonn laks.
– Buken på flyet har plass til 60 tonn, men da måtte vi fjerne bagasjen, smiler han og innrømmer at de har hatt litt flaks med timingen.

– Frakt er viktig akkurat nå og er mye mer lønnsomt enn prognosene vi hadde kalkulert på forhånd. Inntektene ble høyere fra frakten, sier han. Men legger til at dette er ganske skiftende og uforutsigbart. Akkurat nå er det veldig lønnsomt og det er vi glade for da prisen på bensin er drivstoff er høyere, sier han. Han mener selv han har hatt mye flask og vært heldig med sine ansatte både i shipping og nå i flybransjen. Mye har han lært av sin pappa som også har jobbet i shipping i mange år. Med på jomfruturen fra Gardermoen til JFK var en stolt 80 årig pappa Jan Tore Larsen og flere andre gjester som betyr mye for Norsegrunderen.

– Jeg er selvsagt stolt av sønnen min, sier han lurt og røper at han selv skal til Florida før han reiser hjem med Norse-fly neste uke.

Vi i InnoMag ønsker både Bjørn Tore Larsen og det ferske flyselskapet lykke til. Vi heier som kjent på gründere og endringsagenter som ser muligheter der andre kun ser problemer.