Nordic Business Forum Norway gikk nylig av stabelen på Folketeatret i Oslo.  Blant årets høydepunkter var Morten T. Hansen og Simon Sinek.

Morten er en av verdens ledende eksperter på ledelse og han tok oss med på en reise der Amundsens kamp mot Scott om Sørpolen ble brukt som et bilde på ulike ledelsesstrategier. han introduserte også deltakerne til SMaC-oppskriften og hensiktspyramiden, som også finnes i hans siste bok “Suveren på jobb” som for tiden selger svært bra.

Et spennende innlegg om “Managing millennials and gen Z” ble presentert av danske Camilla Hessellund Lastein, 28 år gammel grunnlegger og administrerende direktør i Lix. Engasjert ga hun salen verdifulle råd om å engasjere Gen Z. Det gjelder å fortelle dem hvorfor og vise dem hvordan!

Svenske Isabella Löwengrip snakket om utfordringene og fordelene ved å være en Youtuber og influencer, – ingen tvil om at det er viktig å by på seg selv noe hun også gjorde. Vi noterte oss at hun ønsker å teste ut en virtuell utgave av seg selv, for å kunne nå større deler av verden. Svenskene er utrolige, først ABBA og Volvo, nå også Isabella…

Fra Silicon Valley hadde arrangørene hentet Avinash Kaushik, en Digital Marketing Evangelist som sjarmerte salen. Han anbefalte alle virksomheter om å skaffe seg flere medarbeidere med dyp kunnskap om AI.

Engelske Sahar Hashemi, en bestselgende forfatter og entreprenør leverte et fyrverkeri av et innlegg. Sahar startet den første kjeden av kaffebarer i Storbritannia, og tok oss med på historien fra ideeen dukket opp til selskapet ble solgt og delte med oss seks gode råd. Disse rådene var både gode og universielle, – og ba oss avslutningsvis huske på at selv om selskapet vokser, er det smart å behandle det som en oppstart.

Etter lunsjen var det to break out økter. En av dem ble organisert av Open Innovation Lab of Norway og moderert av Truls Berg, sjefredaktør av InnoMag og leder av Open Innovation lab. På scenen hadde han invitert erfarne Sjur Gaaseide fra Deloitte og  unge fremadstormende Alexander Haneng fra Posten.

Sjur delte en del best practices som Deloitte anbefaler sine kunder å implementere, for eksempel Zoom-in og Zoom-out prinsippet. Alexander viste salen at Posten, til tross for at de er over 372 år gamle har en imponerende innovasjonstakt med nye lanseringer som for tiden blir implementert av selskapet.

Konferansen ble så avsluttet med et forrrykende innlegg fra Simon Sinek som imponerte stort, men dette kan du lese mer om i vårt intervju med ham her.

Samlet var kvaliteten på konferansen høy og det ser ut til at neste Oslo Business Forum skal bli enda større og bedre. Ikke gå glipp av konferansen og kommende Innovationsdagen 2019!