Antall varemerkesøknader til Norge falt i 2023 med 9,8 prosent, og nedgangen skyldes færre søknader fra utlandet. Samtidig var det en positiv utvikling i søkertallene fra Norge.
Det totale antallet varemerkesøknader gikk ned fra 17 696 i 2022 til 15 959 i 2023, og vi må helt tilbake til 2016 for å finne et lavere tall på søknader til enerett til navn og logoer.
– Historisk har tallene på utenlandske varemerkesøknader fulgt utviklingen i verdensøkonomien. Sist vi hadde en lignende nedgang var etter finanskrisen i 2008, sier Bernt Boldvik, direktør for Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret, og fortsetter:
– Derfor er det noe overraskende at inngangen fra utenlandske søkere falt i 2023. Det kan muligens skyldes en korrigering etter mer enn 10 år med stigende trend.
Økning i norske søknader
Av de totalt 15 959 søknadene i 2023 var 3309 av søknadene fra norske søkere. Dette er en liten økning på 6 % fra året før.
– Etter fire år med et samlet fall på hele 35 % i søknader fra norsk næringsliv, var det på høy tid at utviklingen snudde i positiv retning. Norske virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med etablerte aktører allerede ved oppstart, sier Boldvik.
Tall fra tidligere år viser at EU, Storbritannia, USA, Canada, Sveits, Japan og Kina er de markedene som mottar flest varemerkesøknader fra norsk næringsliv.
Flest matprodusenter
Blant de ivrigste norske søkerne i 2023 finner vi først og fremst matprodusenter, deretter aktører innen olje- og gassnæringen. Også kosmetikk, mediebransjen og undervisning er representert.
Varemerker er den eneretten som angår aller flest i Norge, både for bedrifter og privatpersoner. Per 1. februar 2024 er det hele 248 249 aktive varemerker i kraft i Norge.