– Man kan kanskje stusse litt over at en kjøttprodusent gjør dette, men de fleste av oss har middager uten kjøtt innimellom, og da ønsker vi å ha et godt norskprodusert vegetaralternativ, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg. 

(InnoMag opplyser om at Nortura er en del av vårt content-marketing program INSPIRE)

– Som landets største kjøttprodusent, er vi glade for å supplere vårt sortiment med vegetariske alternativer. Dette er gode produkter med smak og konsistens som likner våre tilsvarende produkter av kjøtt, forteller Kolberg i en pressemelding.

MEATish-produktene, som produseres i samarbeid med Rema 1000, er laget av GMO-fri soya dyrket i Nord-Amerika. I tillegg inneholder alle produktene norske egg.

– Grunnen til at Nortura har valgt å bruke soya som hovedingrediens er fordi soya gir mest lignende struktur, konsistens og næringsinnhold som kjøtt. Per i dag finnes det dessverre ikke et egnet norsk erstatningsprotein for kjøtt. Imidlertid skjer det mye forskning på området, og Nortura ønsker på sikt å ta i bruk norske råvarer når det er mulig, konstaterer han.

Den første produktserien, MEATish, vil være Rema 1000 sin egen merkevare. Produktene MEATish Boller, MEATish Nuggets, MEATish Biter og MEATish Burger lanseres i Rema-butikker på Østlandet i slutten av februar, og MEATish Deig lanseres i Rema-butikker over hele landet i begynnelsen av mars.

– Vi har lagt mye arbeid i produktutvikling for å få til dette, og håper at forbrukerne vil like resultatet like godt som vi gjør.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here