«Mobile First» er her. Mobilen har nå gått forbi alle andre plattformer i popularitet. Konsekvensen er at alle virksomheter MÅ tenke helt nytt når det gjelder å prioritere hva de skal vise frem – og det har derfor aldri vært viktigere å kunne levere kraftig søketeknologi for å guide brukerne effektivt frem.

(Denne artikkelen er presentert på vegne av Comperio)

Det at mobilen tar over, tvinger gjennom økt fokus på brukervennlighet – og relevans seiler opp som kanskje det aller viktigste kriteriet. Hvordan skaper man relevans – jo, ved hjelp av gode søkealgoritmer.

På dette området er Norge i tet – og selv om det er gått noen år siden Microsoft kjøpte Fast, sitter vi i Norge på verdensledende spisskompetanse. Blant annet i Comperio, en spin-off fra Fast, jobbes det iherdig med å føre arven videre.

Less is more

Vi har tatt en prat med administrerende direktør Ole-Kristian Villabø i Comperio, som peker på tre hovedtrender som gjør at søk er viktigere enn noensinne.

• Grunnet mobilens begrensede skjermstørrelse, er det «Less is More» som gjelder. Brukerne ønsker å raskt finne frem til den riktige informasjonen. Uten gode søkealgoritmer er dette ”en lang dags ferd i jungelen”. Mange har blitt gode på kundebehandling, men det er dessverre fortsatt endel virksomheter som mishandler kundene sine på dette området.

• Ny teknologi skaper helt nye muligheter. Blant annet selvoptimaliserende søkealgoritmer, Big Data og graf-teknologi åpner for helt nye og innovative måter å tilføre brukerne verdi på. Vel å merke – om de blir brukt riktig – noe de færreste så langt får til. Dette fokuserer vi på i vårt frokostseminar den 6. mai, og du kan lese mer i dette whitepaperet).

• Kampen om kundenes oppmerksomhet hardner til, og altfor mange virksomheter mister kundene et eller annet sted mellom inngangsbilde og utsjekking. Her må man bli bedre på å gi kundene den opplevelsen og den informasjonen de ønsker – slik at man bedre kan sikre et fornøyd og trofast publikum.

Søk er ferskvare

– Søk er ferskvare og som tjenesteleverandør hjelper vi våre kunder med hele tiden å ha relevante søketreff i «ferskvaredisken». Våre eksperter passer ikke bare på at løsningene alltid er oppe og går, de sørger også for at løsningene tilpasses brukerne i størst mulig grad, sier Ole-Kristian.

Ifølge Comperio er de mest fornøyde kundene deres de som bruker dem som total-leverandør fra A til Å.

Comperio har bidratt med spisskompetanse på søk til aktører som:
· Helsenorge.no (Helsedirektoratet)
· Sintef
· TINE
· Gyldendal Rettsdata
og mange flere.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here