Det internasjonale innovasjonsmagasinet Fast har kåret kronprinsessen til en av verdens mest kreative mennesker for implementering av en ny modell for risikovillig kapital innenfor filantropi.
Hun deler 92. Og 93. plassen med businesspartner Kate Roberts og er den eneste nordmannen på den prestisjefylte listen i år.
Det var etter en tur til India, der de så under hvilke forhold kvinner i slummen i New Dehli levde, at de bestemte seg for å starte filantropiinitiativet Maverick Collect.
Tradisjonelle investorer pleier å ville investere i prosjekter med lav risiko som allerede har oppnådd tydelige resultater, men ved hjelp av en ny modell for filantropi, som går ut på å bruke privat kapital, hadde de muligheten til å gamble med nye ideer.
Ved å kombinere Roberts erfaring innenfor markedsføring og utvikling, med kronprinsessens internasjonale innflytelse og kontaktnettverk, har de vervet en rekke kvinner som har vært villige til å gi minst 1 million dollar hver til å starte nye pilot-programmer rettet mot kvinner.
Pilotprosjektene blir først testet i små skala over en 3-års periode og hvis vellykket , blir prosjektene pitchet til de største donorene, som for eksempel ”The Gate Foundation” og ”The United States Agency for International Development”. Så langt har Maverick Collect klart å samle inn over 60 millioner til helserelaterte tjenester og produkter for kvinner og jenter i utviklingsland.
Kontakt mellom donor og mottaker er essensielt
Medlemmene av Maverick Collect er nøye utvalgt av Roberts og kronprinsessen og blir rekruttert individuelt. Etter rekruttering får hvert medlem hjelp til å identifisere to-tre interesseområder og et geografisk området som hun har spesielt sterk interesse for. Donorene får så lov til å være med ut i felten for å bedre kunne forstå forholdene menneskene lever under.
For kronprinsessen har kontakten mellom donoren og mottakeren mye å si for at prosjektet skal kunne fungere.
– Hvis du finner en person med et sterk engasjement, så innfrir du et potensial som bidrar til å gjøre prosjektet langt mer langvarig og vellykket.”, sier hun til Fast.
Hele saken kan du lese i denne månedens utgave av Fast.