Oslo: Selskapet Play Magnus AS har skapt en innovativ app som kan rekruttere hundretusener av spillere til sjakkidretten, ved å kombinere lek og læring på en ny måte. 

Magnus Carlsen hadde et ønske om å øke folks interesse for og kunnskap om sjakk – og samtidig legge grunnlaget for en tilværelse etter toppidrettskarrieren. Resultatet er appen PlayMagnus som kombinerer lek og læring på en måte som er fremmed i sjakkverden.

– Magnus har i lang tid brukt sjakk som et verktøy for å lære bort kritisk og kreativ tenking til folk i alle aldre. PlayMagnus-appen viser forhåpentligvis at vi har lykkes med dette, og at vi kanskje samtidig har klart å få sjakken til å fremstå som noe som er gøy og kult, sier Kate Murphy, administrerende direktør i Play Magnus.

Hun forteller at hjertesaken til Magnus Carlsen er å få sjakken inn i klasserommene og i de tusen hjem. Derfor har han spilt oppvisningsspill mot kjendiser og statsledere og gjennomført stunt som blindesjakk mot flere titalls motstandere samtidig. Dette var likevel ikke tilstrekkelig for å nå sjakkgeniets målsetninger.

I 2013 stiftet han selskapet Play Magnus. Designbyrået Making Waves ble samtidig engasjert for å skape et spill som kunne gi en ny opplevelse av sjakk og engasjere folk som ikke har spilt før.

– Folk har spilt sjakk i hundrevis av år, og det er bare så mange måter du kan vise et brett og 32 brikker på. Likevel føler jeg at Martin Holm i Making Waves tok sjakkopplevelsen til et nytt nivå. Som nordamerikaner har jeg stor respekt for enkelheten i skandinavisk design, og den har Martin klart å overføre til appen, sier Murphy.

http://magnuscarlsen.com/playmagnus
http://magnuscarlsen.com/playmagnus

700.000 nedlastninger 

En av ideene til Play Magnus var å gi brukerne muligheten til å spille sjakk mot forskjellige utgaver av Magnus Carlsen, fra alderen 5 og opp til dagens verdensmesterutgave. Dette har blitt en spennende og personlig vri på vanskelighetsnivåene som følger med de mer generiske sjakkprogrammene som finnes på markedet.

Appen ble lansert i App Store og Google Play i februar 2014, og har et antall nedlastinger til om lag 700 000. PlayMagnus brukes også på flere skoler som del av undervisningen.

Vant pris

(Pressenytt): Forrige onsdag mottok selskapet Play Magnus og designbyrået Making Waves den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

– Her har man brukt interaksjonsdesign og grafisk design for å lage et nyskapende og engasjerende spill som kombinerer lek og læring. PlayMagnus-appen er et godt eksempel på hvordan det går an å bygge en merkevare på en smart og fremoverlent måte, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Les mer om DOGA her. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here