Tormod Askildsen mener vi kan lære mye av kunders kreativitet. I LEGO bruker han voksne kunder til å videreutvikle produkter.

(Vi opplyser om at Innomag er mediepartner for Innovasjonsdagen 2018, 6 september i Oslo. Mer info om arrangementet finner du her. https://www.eventbrite.co.uk/e/innovasjonsdagen-2018-tickets-46361974915)

Innovation Manager i LEGO, Tormod Askildsen, har de siste 15 årene jobbet tett med voksne LEGO-kunder for å utvikle bedre produkter. Her leder han en avdeling med 25 medarbeidere som en del av Product and Marketing Development. Her bruker de ideer fra AFOL’er (Adult Fan Of Lego) og samarbeider med dem for å finne nye LEGO-produkter.
– Vi betrakter tett kontakt til forbrukeren som ekstremt viktig. Det er jo de som kjøper og bruker produktene vi lager, forteller Askildsen.

 

Mer verdi enn penger

AFOL-grupper har økt kraftig siden starten av 2000-tallet, og blitt en ny type LEGO-kunder, med helt andre preferanser.
– De voksne LEGO brukerne har mye mer øvelse i å bruke LEGO byggesystemet enn det de fleste barn har, de kombinerer ofte LEGO hobbyen med ting de kan fra jobben sin, de interesser seg for andre ting enn hva barn interesserer seg for, voksne «leker ikke» og de kjøper til seg selv.

Ideer blir produkter

Derfor bestemte LEGO seg for å jobbe sammen med disse kundene for 15 år siden, da de så en kraftig økning i antall voksne brukere. I dag samarbeider de med 700 000 LEGO-fans over hele verden fra 13 år og oppover, og med crowsourcing siler de ut de beste ideene som de bruker til å skape nye produkter som kundene vil ha.
På Innovasjonsdagen 6 september kommer Askildsen for å fortelle om samarbeidet med AFOL’er i foredragen «release creativity – innovation with users».
– Vi har vist, at mange voksne LEGO brukere kan skape mye mer verdi enn å bruke pengene sine på å kjøpe LEGO produkter.

 

Les mer om Innovasjonsdagen 2018, og de andre foredragsholderne her:
https://www.eventbrite.co.uk/e/innovasjonsdagen-2018-tickets-46361974915