Norge trenger nye bein å stå på, og det er mange år siden vi har hatt en så stor mulighet til å skape noe nytt som i dag, sier leder for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.

Traaseth var en av 15 suksessrike business kvinner som tok turen til hovedstaden denne uken for å dele sine erfaringer og lærdommer med andre under årets Female Business Innovation Conferance (FBI).

 Under foredraget ”Fra enkeltmannsforetak til vekstforetak”, inspirerte hun kvinnene i salen til ikke bare å satse på egen forretning, men også til å satse stort! Dette fordi Norge nå står overfor en omstilling der gründere og kommende gründere i stor grad må ta på seg ansvaret med å skaffe landet nye arbeidsplasser.
– 60 % av fremtidens jobber de neste 10 årene har ikke blitt skapt ennå, og det er jo gründere som må skape de nye jobbene. Det blir derimot ikke økonomisk vekst av enkeltmannsforetak, så dette ”enkeltforetakssyndromet” må vi gjøre noe med!, sier hun.

Miljøinnovasjon= nye forretningsområder og økonomisk gevinst

Blant foredragsholderne var det ikke bare Traaseth som snakket om at den norske økonomien må gå fra særstilling til omstilling, nå som norske oljeprisene synker og klimautfordringene øker. Både Linn Grøtberg, rådgiver hos Miljøfyrtårn og Kia Louise Klovenes, Seniorrådgiver i Pure Consulting og Partner i The Social Business Club, hadde omstilling som tema i sine foredrag, med fokus på grønn innovasjon.
– Nye tider skaper nye behov. Selv i Norge ser vi nå en forandring hos forbrukerne – de ønsker å kjøpe bærekraftige produkter. Dette gjør at også investorer velger å investere i grønne bedrifter i større grad enn før. Nye og eksisterende bedrifter må derfor ikke bare tenke på billig produksjon, men også på hvordan de kan være grønne og samfunnsansvarlig, forklarer Klovenes.

For å finne frem til de gode gründerideene bør man derfor ta utgangspunkt i et problem man ser i samfunnet, og lage et marked ut ifra det, påpeker de ”grønne damene”. Et eksempel er den nye, innovative restauranten ”Rub & Stub” i København som aktivt bekjemper ”food waste”, ved å bruke kun matvarer som matbutikker ikke får solgt, og som ellers ville bli kastet.

– Det er nettopp bedrifter som har miljø og velferd i sin tankegang som klarer å tenke grønn innovasjon man kan tjene penger på, sier Grøtberg.

grunder

Har du en gründer i magen? Har du allerede etablert egen business?

Eller drømmer du kanskje om å starte opp for deg selv?

Her er de beste gründertipsene fra dagens foredragsholdere:
·
Start med å finne ut hva du er god på, og hva som er lidenskapen din.
· Tenk stort og tenk internasjonalt fra dag én.
· Still deg spørsmålet: Hvem kan hjelpe deg med å oppnå drømmen din? Alle trenger hjelp, og flere hoder tenker bedre enn ett.
· Lag en forretningside som har et stort nok marked, og sjekk at markedet faktisk er betalingsvillig før du brenner penger.
· Fokuser på kunden, og husk at du må bygge relasjoner og nettverk for å kunne spre budskapet ditt.
· Våg å stå støtt i drømmen din og skille deg ut.
· Sist, men ikke minst, det er lov å feile! Fiasko fører ofte til kreativitet og nye ideer – Det som lykkes, blir skapt underveis!

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here