Bergen Filharmoniske Orkester bygger Norges nye digitale konserthus i tråd med prinsippene fra Lean Startup metoden, skriver David Sagen i Bekk.

Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) er i full gang med å virkeliggjøre sin visjon om å være «det åpne orkester». Deres klassiske konserter tilgjengeliggjøres nå i et Digitalt Konserthus og BEKK har, på oppdrag fra arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, laget et konsept for å evaluere og sikre læring underveis i utviklingsløpet.

Konseptet er basert på Lean startup metoden og brukes til bygging, måling og læring i en rekke eksperimenter.

Hva var Lean startup igjen?

Kort fortalt er Lean startup en metode du kan bruke i innovasjonsprosjekter for å få greie på om en ide har et potensiale for å lykkes. Sentralt i metoden står gjennomføringen av eksperimenter der ulike antakelser ved ideen testes i praksis.

Fremgangsmåten er å formulere hypoteser, bygge et eksperiment for å teste disse, måle og lære gjennom prøving og feiling. Altså, bygg – mål – lær! Slik kan du redusere usikkerhet i prosjektet og få innspill til foredling av ideen før lansering i markedet. Les mer om metoden her.

Det gode eksperimentet

Det mest krevende i Lean startup metoden er å bygge gode eksperimenter. I motsetning til å snakke med kunder/brukere for å få innspill til en ide, har et eksperiment evnen til å fremkalle faktisk adferd.

Du må først formulere en hypotese som er målbar. Denne må typisk inneholde utvalget du ønsker å teste på. Deretter må du bygge det enkleste du kan som fremkaller ønsket og målbar handling. Til sist må du se resultatene opp mot hypotesen og trekke læring ut av det hele.

Perfeksjonismen må du legge i skuffen slik at kreativiteten kan lede deg til å finne billige eksperimenter. Det er bedre å gjøre flere mindre og enkle eksperimenter enn ett stort og komplisert et. Hensikten er ikke at ideen skal lykkes, men at du så tidlig som mulig lærer hva som virker og hva du må endre. Denne læringen gjør at du kan justere og forbedre ideen du jobber med før du bruker tid og penger på noe som ingen vil ta i bruk.

Eksperimentering i Digitalt Konserthus

Som i de fleste innovasjonsprosjekter var den største usikkerheten i Digitalt Konserthus knyttet til markedspotensialet.  Fantes det et publikum som ville se klassiske konserter digitalt? Det er kanskje i spørsmål av denne typen Lean startup metoden bidrar aller sterkest.

BFO ønsket en pekepinn på interessen hos publikum. Vi kunne selvsagt ha spurt noen publikummere, men folk sier så mye rart når de presenteres for noe helt hypotetisk. Det er fremdeles mye risiko forbundet med det som blir sagt. Det er her eksperimentet som metode har sin styrke da det fremkaller handling fremfor ord.

Gode eksperimenter er avgrensete og kontrollerte. Gjennom geriljaintervjuer og fokusgrupper dentifiserte vi fire publikumsgrupper med ulikt forhold til klassisk musikk:

Klassisk musikk.png

Gruppen de «hellig overbeviste» bestod i stor grad av mennesker som hadde kjøpt et abonnement på BFO sine konserter og ble valgt som målgruppen for eksperimentet. Det var tre grunner til at vi valgte å rette eksperimentet mot denne gruppen. For det første har de et svært aktivt forhold til klassisk musikk slik at terskelen å konsumere klassiske konserter er lav. For det andre fungerer de «hellig overbeviste» som ambassadører for BFO og derfor er det viktig at Digitalt Konserthus treffer denne gruppens behov. For det tredje var det enkelt å nå ut til gruppen via e-postadressene som BFO hadde i sine kunderegistre.

Kjør eksperiment!

BYGG! – Hacking av prototype

For å teste hypotesen satte vi i BEKK sammen en liten task force bestående av en interaksjonsdesigner, en front-end utvikler og undertegnede. Vi brukte ca ett dagsverk hver på å lage en enkel prototype bestående av ulikt videoinnhold (ikke verst om jeg skal si det selv). Du kan selv se prototypen her.

Prototype3.png

MÅL! –Konfigurering i Google Analytics

Hypotesen var at 50 av de 500 som fikk e-posten ville klikke på linken og besøke nettsiden  vår. Denne konverteringsraten på 10% var dermed et mål for generell interesse. Vel inne på siden var hypotesen at 40 av de 50 besøkende ville klikke på videoen med konserten og 10 av de besøkende klikke på andre videoer. Vi la også inn en måling for å kunne se hvor publikum falt av i de ulike videoene.

Prototypen ble lagt ut på domenet www.digitaltkonserthus.no og det ble sendt en e-post med informasjon og link til 500 av BFO sine abonnenter.

Nå var det bare å lene seg tilbake å se hva som ville skje!

LÆR! – Verifisering av hypoteser

Etter et par uker på nett hentet vi ut statistikk og grafer fra Google Analytics. Resultatene fra eksperimentet var svært positive! Alle hypoteser ble verifisert og vi fant klare indikasjoner på at det var en interesse blant publikumsgruppen de «hellig overbeviste».

Læring2.png

Vi lærte også at selv om mange klikket på konserten, var det svært få som så den i sin helhet. Vi kunne se at majoriteten falt av i løpet av de første 5 minuttene.

Curve.png

Innsikten ga oss nye ideer til hvordan konsertproduksjonen kunne justeres for å opprettholde interessen hos publikum, samt til hvordan ny funksjonalitet kunne hjelpe brukerne å navigere raskt frem til attraktive konsertpartier.

Begge deler er naturlig å teste i nye eksperimenter.

Konklusjon

Eksperimentet er kjernen i Lean startup-metoden. Det krever tungen rett i munnen, men kan gi svært nyttig innsikt som øker sjansen for at du lykkes med innovasjonsprosjekter. Eksperimentet er spesielt nyttig for å tidlig avdekke om det finnes et marked for det du jobber med, før du setter inn alle kluter på å lansere noe som muligens ingen vil ha.

(Kommentaren er presentert i samarbeid med Inspirator, som tilbyr foredrag med David Sagen)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here