Ariane 6 er navnet på raketten som skal ta opp kampen mot Elon Musks Space X og deres Falcon 9. Kongsberg Gruppen er et av selskapene som skal levere komponenter til raketten.
Elon Musk-startupen SpaceX har langt på vei revolusjonert kommersiell romfart med sin Falcon 9, der deler av raketten kan gjenbrukes. Nå jobber Frankrike og Tyskland sammen om å utvikle sin egen gjenbruksrakett, som får navnet Castillo. Det er E24 som melder dette.
Castillo blir en liten rakett, og vil bare kunne romme rundt 50 kilo nyttelast – langt mindre enn dagens europeiske løsning, engangsraketten Ariane 5. Derfor er også enda en ny modell, Ariane 6, under utvikling.
– Brukt ti år på å komme i posisjon
Kongsberg Gruppen har fått kontrakt på å levere komponenter til feste- og separasjonsmekanismer og avionikk til den nye Ariane-raketten.
– Vi har blant annet utviklet en ny teknologi for å skyte av boosterne som bruker lasere og fibre istedenfor sprenglunter og dermed bidrar til økt nyttelast og sikkerhet. Vi har brukt rundt ti år på å komme i posisjon med den teknologien, sier Christian Hauglie-Hanssen, divisjonsdirektør for Kongsberg Space & Surveillance, til E24.
– Ariane 6 blir fremtidens arbeidshest for å få tyngre kommersielle satellitter opp i bane i konkurranse med blant annet Falcon 9. Vi har full tro på raketten!
Jobbes med gjenbruksmotor
Selskapet har også gjennom mange år levert komponenter til Ariane 5, som har vært en gullgruve for eierne. Det europeiske multinasjonale selskapet Arianespace, hvor Kongsberg Gruppen er blant aksjonærene, hadde i 2017 ordrer for ti milliarder kroner. 2018 ser ut til å bli et rekordår, med 14 oppskytninger.
Begge de nye rakettypene forventes klare i 2020, noe som kan virke litt sent med tanke på at Falcon 9 allerede er i bruk. Å være sent ute kan likevel ha sine fordeler, da man får muligheten til å inkorporere teknologiske nyvinninger. Blant annet kan de ta i bruk mer moderne motorer, der hydrogen og metan benyttes i steden for parafin. Det jobbes også med å få med en gjenbrukbar motor ved navn Promotheus, som nå er under utvikling.
– Kongsberg var involvert i Vulcain-motoren som brukes i Ariane 5, men ikke på Promotheus. Jeg vet at det blir en mye større motor og at de eksperimenterer med 3D-printing for å kutte kostnader, sier Hauglie-Hanssen.
Risikabel gjenbruksmodell
Han forteller at Musk og SpaceX har presset ned prisen på satelittoppskytninger, takket være økonomisk hjelp og oppdrag fra amerikanske myndigheter. Samtidig har gjenbruksmodellen også hatt en bakside:
– SpaceX har hatt god regularitet, men også flere feilslåtte oppdrag enn Arianespace. Noen satellittoperatører har derfor rømt fra Falcon 9 og booket på Ariane 5 istedenfor. Elon Musk tåler ikke for mange feil, og det vet han godt.