Ifølge WHO er 81% av ungdom i dag ansett som for inaktive, så hvordan kan man bidra til å løse dette problemet? Kombinere spill og trening, mener gründerne bak PlayPulse.
– Det overordnede problemet vi angriper, er inaktivitet på en global skala. Nordmenn er i snitt veldig aktive i forhold til store deler av verden forøvrig, men vi sliter også her med økende grad av livsstilssykdommer. Globalt sett er inaktivitet den fjerde største årsaken til for tidlig død, og trenden er ikke god, sier CEO & co-founder, Erling Magnus Solheim.
– Vi mener at løsningen er å angripe dette på en måte som appellerer til et bredt lag i befolkningen, og ikke minst til de mange som i dag ikke motiveres av vanlig trening eller har opplevd mestring i forbindelse med fysisk aktivitet tidligere.
Playpulse gjør trening til en spillopplevelse, ved å gjøre spinning-sykkelen til spill-kontrolleren slik at tråkket skaper fremdrift, og du spiller med å kontrollere på styret.
– Resultatet er at du glemmer at du trener fordi det er gøy å spille, sier Solheim. – Vi tror at måten å få flere folk til å bevege seg er å bruke de elementene som gjør dataspill så kult som det er, og skape en synergi av den fysiske aktiviteten og spillet.
Ideen startet ved NTNU
PlayPulse består av et team på fem på fulltid. Ideen fikk co-founder Kristoffer Hagen for 4 år siden under studietiden da han innså at han burde trene men heller ville game og tenkte at dette var noe som måtte gå an å kombinere for å gjøre trening morsommere.
– Etter undersøkelser fant han ingen tilfredstillende løsninger på markedet, og gjorde masteroppgaven sammen med Stian Weie (tech-leder i PlayPulse) på dette. Resultatene fra masterprosjektet var så gode at det endte med at Kristoffer ble spurt om å gjøre en PhD rundt konseptet, sier Solheim.
Prototype allerede i bruk på treningssenter
– Resultatene fra pilotprosjekter er så langt ekstremt lovende. Det viktigste som skiller oss fra andre tilsvarende prosjekter, er at vi ikke gjør noe kompromiss på spillopplevelsen, og lar treningen komme som en konsekvens av at spillet er gøy i seg selv.
PlayPulse er satt inn på 3T treningssenter i Trondheim de neste ukene for testing.
– Responsen på PlayPulse er veldig bra. Det er en veldig stor andel av dem som prøver det som kommer tilbake for å prøve det på nytt. Det er enkelt å logge seg og komme i gang, samt at det treffer begge kjønn i mange aldre, sier daglig leder i 3T Pirbadet, Kristian Lyng-Jørgensen.
Jørgensen forteller at de ønsker å fortsette en innovativ utvikling, og jobbe videre med PlayPulse konseptet.
– Vi har mye å lære rundt produktet, og det er ingen tvil om at det er en tidlig prototype vi har ute på 3T, men fundamentalt opplever vi mye bra tilbakemelding på selve opplevelsen, sier Solheim.
Har dere dialog med andre samarbeidspartnere?
– Vi er forøvrig i god dialog med flere andre potensielle pilotkunder, deriblant skoler (Frøya VGS) som ville ha produktet. I tillegg er Helse Bergen også veldig interessert.
Team bakgrunn:
– Kristoffer Hagen, Creative Director & co-founder, idéhaver, siv.ing. og PhD fra NTNU
– Elina Willert, Chief Product Officer & co-founder, siv. ing. fra Lund Universitet, bakgrunn fra Schibsted som produktsjef for Finn Torget
– Mathias Mikalsen, Game developer, siv ing. fra NTNU
– Stian Weie, Tech lead, siv. ing. fra NTNU, bakgrunn fra Microsoft som software engineer
– Erling Magnus Solheim, CEO & co-founder, siv. ing. fra NTNUs Entreprenørskole, tidligere med-gründer av Douchebags og Cesura