Gründer Geir Sand Nilsen vil bli best på å starte 100 nye selskaper, ett hvert 100. dag. Kanskje finner han en ny oppskrift for å starte nye selskaper?
Gründer Geir Sand Nilsen har satt seg et hårete mål: Fremover vil han vie sitt liv til å starte nye teknologiselskaper. Målet er ikke mindre enn 100 nye teknologiselskaper til sammen.
Prosjektet har følgelig fått navnet 100x
– Vår jobb er å teste ideen og markedet, og så levere prosjektet videre til en gründer som skal skalere opp virksomheten, sier Sand Nilsen.
Deretter – etter maksimalt 100 dager – vil han sende babyen videre i hendene på noen som kan få selskapet til å vokse videre.
Vil bli best på å starte opp
Målet er rett og slett å bli aller best på en veldig liten del av oppstartsfasen. Konseptet bygger på erfaringer Sand Nilsen gjorde seg da han bygde opp selskapet Mobilskole, for så å overlate det til en ny
gründer.
– Med Mobilskole kom vi til et punkt der vi hadde kunder og leads. Vi så at det hadde potensial og at det hadde det meste bortsett fra gründeren som kunne få det til å vokse, sier Sand Nilsen.
Selskapet omsetter for ca 12 millioner kroner i 2014, opp fra nærmest ingenting i 2009.
Sand Nilsen er tydelig på at han ikke ville fått selskapet til å vokse like bra som Håkon Kalbakk, dagens gründer og Daglig leder i Mobilskole. Samtidig ville Mobilskole heller ikke vært startet uten at han dro det i gang.
– Håkon sier selv at han ikke ville ha startet dette for seg selv, og at han ikke ville vært gründer dersom han ikke fikk overta noe som allerede var begynt på, sier Sand Nilsen.
Hans mål er å få en enkel løsning og den første kunden på plass. Så er det opp til gründeren å ta det videre.
– Jeg vil gjøre 100 ting i den fasen jeg er god på, og spesialisere meg på denne, sier Sand Nilsen.
Blant sentrale partnerne i 100x er Fanbooster der Sand Nilsen er innovasjonssjef.
Løser konkrete problemer
I den første fasen vil det være et lite team på maks fem personer som bygger selskapene. Disse vil ta utgangspunkt i konkrete problemer som konkrete kunder ønsker løst.
På den måten sikrer
100tim.es at de løser noe som faktisk er et problem.
– Finner vi ut hva som er jobben brukeren ønsker å få løst, så er det enkelt å lage løsningen, mener Sand Nilsen.
Han viser til at denne måten å bygge nye løsninger på er en økende trend utenlands. Poenget er at du bruker teamets kreativitet til å finne den beste løsningen.
– Ofte får du da bare en ide, uten at noen har tenkt gjennom jobben som skal gjøres, forklarer han.
Greit å feile
Så langt har han fått positiv tilbakemelding fra både kunder og investorer, som vil være med på ferden.
Med på teamet er også Kristian Collin Berge, foreleser på Senter for Entreprenørskap ved Universitetet i Oslo. Kristian vil
bruke metodene til 100x i sin undervisning.
At prosjektet likevel kan oppfattes som galskap for utenforstående, er Sand Nilsen inneforstått med.
• Les også: Han bommet 9000 ganger for å bli verdens beste
Og han har kalkulert inn at det også vil være tid for å feile.
– Jeg har ikke noe hastverk. Vi skal gjøre metodene riktig og lære av feilene. Det er greit om det første suksesscaset ikke kommer før om noen år, sier Sand Nilsen – og poengterer at han regner med at folk vil se på det som fiasko om ett år.
Startskuddet for det første selskapet går i mars.