-Denne sommeren har jeg hatt noen ambisiøse leseprosjekter: Jeg har lest Goethe’s Faust på tysk, en opplevelse jeg ikke unner noen på mitt tysknivå. Jeg har lest Elena Ferrante’s L’amica geniale på italiensk, en opplevelse jeg unner alle som elsker Ferrante’s vidunderlige verden og alle som elsker det italienske språket. Heldige er de som elsker begge!
En annerledes bokanmeldelse fra Yngvar Ugland, DNB.
Ettersom begge disse er grundig anmeldt av andre, skal jeg heller påta meg å anmelde Truls Bergs bok “Jakten på digital innsikt og økt innovasjonskraft – en overlevelsesguide”.
Den er fersk ut av trykken og hva lukter vel bedre enn en nytrykt innbundet bok?
-Ja, jeg har lest på papir, jeg er en av de som gjør det på den måten. Berg kommer faktisk inn på forskjellen mellom å lese trykt tekst på papir versus på en skjerm.
Boka kaller seg en overlevelsesguide. For meg har den en slags “Lonely Planet feeling og form”. Eselørene er nok større på LP-bøker som har vært med på jordomreise i en ryggsekk enn det Berg sin bok kommer til å få, men det skulle ikke forundre meg om den blir liggende på en del skrivebord, på en del hytter, i seilbåten, steder man tenker “hva var det Berg skrev om XYZ igjen?“. Du skriver ikke i Lonely Planet uten å ha vært ute i felten. Bergs bok er krydret av anekdoter fra forfatterens jordomseiling i ung alder. Angivelig var det den tiende norske båten som rundet kloden, og det er ingen tvil om at dette var en gjeng som omfavnet usikkerhet, en egenskap man heller ikke kommer utenom i jakten på økt innovasjonskraft, mener nå jeg.
Anekdotene hadde stått fint på egne ben, men de pakker inn kapitlene på en høyst relevant måte og bidrar med varme, undring og refleksjon fra unge eventyrere og deres opplevelser. Risikoviljen mannskapet må ha hatt, gir også forfatteren et herlig ethos (ikke det at CVen hans ikke gjør det etter å ha vært med å starte mer enn et par håndfuller selskaper) i en verden hvor innovasjon har blitt et moteord og du finner innovasjonspapegøyene på hvert et gatehjørne.
Boka tar for seg hvor vi kommer fra, hvor vi er, hvor vi skal og hvordan vi skal komme dit. Den snakker selvsagt om fornying av produkter og tjenester og om hvordan selskaper må fornye seg. Den zoomer heldigvis også inn og ser på mennesket. Og den zoomer ut og ser på nasjonen Norge og den tillater seg også å stille de store spørsmålene, du vet de som svaret som oftest er 42 på.
Jeg liker denne holistiske tilnærmingen. Ja visst er det ballsy, men i boka omtales ikke innovasjon som et moteord best rigget for festtaler, men som den viktige fornyingen vi må gå gjennom både på individnivå, selskapsnivå, nasjonalt nivå og som menneskehet.
Boka gir en rekke verktøy, men den er ingen lærebok. Akkurat som Lonely Planet gir deg mange muligheter og praktiske tips, må du selv ta noen valg og oppleve selv. Slik er det også med Bergs bok. Den gir et godt bilde av landskapet, men går aldri helt til bunns. Den gir deg imidlertid en god leseliste hvis du vil dykke enda dypere. Selv vil jeg anbefale å starte å anvende noen av verktøyene og gjør egne erfaringer. Boka gir ikke alle svarene, men jeg er ganske sikker på at den stiller alle spørsmålene. Forfatteren kommer også med noen påstander og forslag som helt sikkert er kontroversielle. Du kommer sikkert ikke til å være enig med forfatteren i alt. Jeg er i alle fall ikke det, men det betyr ikke at jeg ikke setter pris på at temaene settes på agendaen.
Boken anbefales på det varmeste, – og ja, boken inneholder et firesiders innlegg jeg selv har forfattet, uten at det endrer min anbefaling. Du kan kjøpe boken her.
Innlegget er skrevet av Yngvar Ugland, DNB’s forbrukerteknolog og leder av New tech lab.