NSB, frem til 01.01.2019 var dere et selskap som skulle være med å definere fremtidens mobilitet, men dette har dere lagt godt bak dere nå…
Vi har sett det mange ganger, spesielt i Norge, der skattebetalerens penger blir brukt til å konkurrere med det kommersielle, private næringslivet. Og man kan sikkert bruke mye tid på å påpeke at NSB ikke burde konkurrere med nabobil.no, Hyre og de mange andre mer eller mindre innovative ride sharing selskapene der ute. Men den delen av diskusjonen som jeg enda ikke har sett, er at NSB virker å totalt feile sine kunder, sitt samfunnsoppdrag, og ikke minst, totalt misforstår sin plass og posisjon i samfunnet generelt.
At NSB nå skal være et “mobility selskap” fordi det er et fint ord som passer godt sammen med “innovasjon”, er nok noe som har blitt kokt opp i et møte der noen mente at man måtte tenke nytt og være med å forme fremtiden. Fint det, men når hele poenget med utviklingen i verden, og ikke minst i Oslo (forøvrig European Green Capital 2019) er å få folk til å bruke offentlig transport, og gjør det enkelt og effektivt for folk flest å bruke tog, bane, trikk, buss og sykkel. Eller gå. Men absolutt ikke bruke bil.
Verden trenger ikke flere biler
Ikke selvkjørende, ikke bensin- eller el-drevet, og ikke enda et undercover bilutleieselskap som kaller korttidsleie for “cool, innovative ride-sharing”.
Det er for lengst avgjort at verden ikke trenger flere biler
Om vi skal lykkes med en fremtidig infrastruktur, må vi ha mindre biler. I byene, på landet. Overalt. Og Oslo trenger ikke et togselskap som kjøper inn 220 elbiler. 220! 220 elbiler som skal sørge for at NSB er med deg fra dør til dør. Fordi trikken og bussen og sykkelen ikke er bra nok når du endelig kommer frem til Oslo med toget.
220 elbiler som tar opp 220 parkeringsplasser. Parkeringsplasser som har blitt fjernet raskere enn Raymond Johansen klarte å stave MDG. Parkeringsplasser som har satt sinnene i kok gjennom hele tigerstaden. Nå får vi 220 ekstra elbiler som kjøres overalt og parkeres “hvor som helst” i hele byen. Gjerne ved siden av et trikkestopp. Eller bussholdeplassen. Eller på den ene parkeringsplassen som var igjen. Og helst i områder der det er beboerparkering, fordi der er det jo ingen tidsbegrensning på elbiler.
Eller der de står på samme sted midt i boligområder, på de rareste stedene. Lenge. Ikke bare én dag, neida, i flere uker! Jeg har kjørt forbi en av dem i snart 40 dager.
Fordi konseptet er at de skal brukes akkurat så lenge du trenger de, så kan du la dem stå hvor du vil. Kanskje (og her ligger det: “kanskje”) noen andre plukker dem opp når de skal til toget og ikke rekker å gå hele veien over gaten til trikken. Men det gjør de ikke. Iallefall ikke enda. Så er det jo elbiler, og etterhvert så er det ikke strøm igjen… så da står de der da.
Tomme ord
Det vårt kjære nasjonale togselskapet nå gjør, er å sørge for mer trafikk, fylle byen med enda flere biler, stjele parkeringsplasser, undergrave buss, trikk, drosje og bane og all annen form for offentlig transport. Og ikke minst, få folk som allerede har bil til å bruke denne istedenfor annen offentlig transport.
Lederen for selskapet sier: “Vi har feilet om folk bruker disse bilene istedenfor offentlig transport”. Akkurat det høres ut som tomme ord når kommunikasjonen på bilene oppfordrer til “dør til dør med NSB”.
NSB, frem til 01.01.2019 var dere et selskap som skulle være med å definere fremtidens mobilitet, men dette har dere lagt godt bak dere nå…
(Skrevet av Robert Leinders-Krog, adm. dir i X.Y.ZERO.ONE)