Denne uken avholdes Shanghai Auto Motorshow, og i den forbindelse lanseres en rekke spennende elektriske nyheter. Det er ingen tvil om at helelektriske biler kommer for fullt, og mange av dem har blinket ut Norge som et spennende testmarked…
Et tegn i tiden virker å være at mange lanserer egne plattformer. Blant mange kan nevnes den kinesiske elbil-giganten BYD’s nye “e-Platform 3.0”.
E-Platform 3.0 er i følge selskapet designet for neste generasjons smarte el-biler. Den integrerer og standardiserer kjernekomponenter, men bygger også en helt ny karosseristruktur, digital og elektrisk arkitektur, og et helt nytt operativsystem. Det er tydelig at de har lært fra IT-industrien og de hevder at plattformen vil være tilgjengelig for hele industrien. Målet er selvsagt å akselerere elektrifiseringen av biler ytterligere. I tillegg hevdes det at den innovative teknologien innebærer både økt intelligens, effektivitet, sikkerhet og lekrere design.
Imponerende forbedringer på vei
E-Platform 3.0 innehar BYDs egenutviklede operativsystem for kjøretøy, noe som gjør det mulig å oppdatere kontinuerlig. Dette gir bedre samhandling mellom kjøretøyet og bruker, samt med andre kjøretøy og gjenstander på veien. I tillegg gir operativsystemet elektriske biler i enda større grad autonome kjøreegenskaper. Iterasjonshastigheten til den nye funksjonaliteten forkortes fra to måneder til to uker, noe som betyr at iterasjonssyklusen forkortes med mer enn 70%.
Plattformens nøkkelkomponenter er mindre, lettere, sterkere og krever lavere energiforbruk. Et elektrisk kjøretøy som er utstyrt med e-Platform 3.0 bruker kun 2,9 sekunder på å gå fra 0 til 100 km/t, og har en rekkevidde på inntil 1000 km. Med hurtigladeteknologi vil 5 minutter med ladetid gi imponerende 150 km rekkevidde og luftmotstanden skal visstnok være helt nede i 0,21.
Det meget sikre batteriet “Blade” er standard på e-plattformen, og setter også standarden for el-biler som et av bransjens tryggeste batterier. Batteriet er også integrert i kjøretøyets strukturelle design, og dobler karosseriets vridningsstivhet.
Redefinerer elektriske biler
BYD, som betyr Build Your Dreams, er Kinas største elbilprodusent. I 2018 kunngjorde BYD sin e-Platform-løsning, og 3.0-versjonen fortsetter å utfordre eksisterende teknologi. Mercedes-Benz og Toyota har allerede inngått et samarbeid med BYD for å utvikle elbiler, og med RSA som norsk importør bør vi forvente å se et økt antall kinesiske elektriske biler også på norske veier.