Neste uke drar en offisiell delegasjon med mer enn 150 norske næringslivsledere til Kina. Det er første gang på 6 år dørene åpnes for nordmenn, og det er mange aktører som har ventet lenge på tøvær mellom verdens nest største økonomi og verdens mest folkerike stat og lille Norge.
Med på turen blir også undertegnede og seks norske startups som alle tar turen til midtens rike i et forsøk på å tiltrekke seg nyrike kinesere på jakt etter smarte investeringer.
Midt blant Statoil, Telenor, Kongsberggruppen og DNVGLs toppledere og ikke mindre enn fire norske ministre, har følgende seks spennende norske selskapene blitt valgt ut av Seed Forum til å presentere de norske fargene på en investorkonferanse som finner sted både i Beijing og i Shanghai.
Våkne Innomag lesere vil se at vi allerede har skrevet om fire av de seks, du kan lese mer om de her;
- energy-nest.com
- savannasunrise.com
- oiid.com
- Reliant Exams
- nornir.no
- thumbad.com
Ukas utvalgte grundercase, ThumbAd er i bunn og grunn en Online Advertising plattform som gjør det enklere å finne relevante målgrupper, og gjør det betydelig billigere for markedsførere å nå frem til de som har størst sannsynlighet for å kjøpe. Selskapets grunnlegger, Tor Olav Haugen har mange års erfaring innen området og peker på at selskapet allerede har kunder som Ikano Bank (Ikea), Block Watne og Landkreditt.
– Annonsene våre baserer seg på brukerprofiler, slik at reklamen tilpasses til kunden. For å demonstrere med et eksempel: Dersom alle her i rommet gikk inn på Dagbladet.no nå, hadde de sannsynligvis fått opp ulik reklame på annonseplassene, fordi reklamen er basert på tidligere nettsøk, forklarer Haugen.
ThumbAd kartlegger altså hvem kunden er slik at annonsene blir mer eller mindre skreddersydd til den individuelle brukeren. I praksis gjøres dette gjennom at nøkkelord folk søker på i søkemotorer, og innhold av nøkkelord i annonsene matches – slik at riktig annonse vises til rett kunde.
Vi ønsker de alle lykke til på ferden østover, – og gleder oss til å skrive om vekstselskapenes erfaringer I landet som har et hjemmemarked på over 1,2 milliarder mennesker, – det er over 240 ganger vår eget hjemmemarked.