Det kinesiske jernbaneselskapet CRRC har lansert en førerløs buss som nyeste tilskudd til den kinesiske kollektivtrafikken. Lave kostnader til infrastruktur gjør kjøretøyet til et billigere alternativ til trikk, tog og t-bane.
Bussen kan bli løsningen for mindre kinesiske byer som ikke har råd til kostnadene ved kollektive alternativer som baserer seg på skinnegang, i følge Mashable. Mens det koster opp til 102 millioner dollar å bygge en kilometer med undergrunnsbane, vil prisen for en standard ART-buss ligge på kun to millioner.
ART står for Autonomous Rail Rapid Transit, og utbyggingen av den første, 6,5 kilometer lange ruten skal påbegynnes i 2018 i den kinesiske byen Zhuzhou.
I utformingen har “smartbussen”, som CRRC kaller den, mye til felles med et tog – det er delt opp i moduler, og det kan kobles på flere vogner. Det som skiller den fra konvensjonelle tog er at den ikke er avhengig av kostbare skinneganger. Bussen er utstyrt med sensorer som gjør den i stand til å holde seg innenfor hvitmalte striper, og kan dermed kjøre på vanlige asfaltveier.
– Det er som å ha virtuelle skinner for bussen, sier Feng Jianghua, sjefsingeniør i selskapet.