En av de mest suksessfulle spillgründer-historiene Norge har sett er det Kim Daniel Arthur og Tromsø-kollegaene i Playfish som står for. 

Tidligere denne uken skrev 3in om hvordan Playfish-gründer Kim Daniel Arthur gikk fra å lage spill til å lage mobile applikasjoner for barn med spesielle behov.

Arthur startet i 2007 firmaet Playfish sammen med 9 andre gründere i Tromsø. Selskapet utviklet spill som “Who Has The Biggest Brain” og “Pet Society”, som opplevde en enorm vekst veldig raskt.

Spillene hadde hele 60 millioner aktive brukere i måneden, og ble solgt til spillgiganten Electronic Arts (EA) i 2009 for hele 2,1 milliarder kroner.

Forrige uke gjestet Arthur Changemakers2014-konferansen i Oslo Rådhus, og fortalte da om sin gründerreise.

Video fra konferansen kan du se her:

Fra Beijing til Tromsø

– Jeg begynte å lage spill da jeg var 6 år sammen med søsteren min som da var 8. Hunden vår lå alltid ved siden av og fulgte med, sier Arthur.

Spillinteressen var til stede gjennom tenårene, og i 2001 flyttet Arthur til London for å jobbe for selskapet Glu Mobile, som lagde spill for de føste Nokia-telefonen. – Vi var en gjeng med nerder som ville lage spill. Vi tenkte ikke på marked eller hvordan vi tjente penger.

Selskapet vokste og fikk 350 mennesker ansatt verden over, og ble listet på NASDAQ i 2007.

På slutten av karrieren i Glu Mobile bodde Arthur i Beijing, og møtte tilfeldigvis på tromsøværingen Are. Sammen gikk Kim Daniel, Are og 8 andre ansatte i Glu Mobile sammen om å starte Playfish, som lagde spill til Facebook.

Et av spillene Superplus utviklet var “Pet Society”, som går ut på at man skal passe på virtuelle dyr. – Man kan diskutere hvor mye verdi det var i dette, men erfaringene vi har gjort har fått oss til å tenke på hvordan man kan bruke spill til noe nyttig.

Arhtur trakk frem at spillmaskiner som Nintendo Wii kan brukes til å få eldre i aktivitet. Ipad kan brukes som et læringsverktøy i oppveksten.

– Spill og spillemaskiner er rundt oss og noe vi bruker tid på uansett, så det handler om å finne ut hvordan man kan få mennesker til å bruke denne tiden på nyttige spill som vi lærer av.

I dag jobber Kim Daniel for Superplus, som arbeider med å utvikle mobile applikasjoner for barn med spesielle behov.

Se og hør hvorfor han valgte å jobbe for Superplus her. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here