(Av Hans-Petter Nygård-Hansen, hanspetter.info )
Jeg har sett på seks norske teknologiselskaper som kan redde norske mediehus. Så langt har de større suksess i utlandet enn her hjemme.
Mediehusene står ovenfor store endringer. Og utfordringer. Utfordringene aksellerer i størrelse, fordi endringene inntreffer i et stadig større tempo. Og med økende negative konsekvenser for de som ikke evner å følge med. Mens Facebook og Google endrer seg i sanntid (kan det se ut som), virker det som mange av de norske mediehusene først og fremst snakker om at de må endre seg. Nå har mange dårlig tid. Dårlig tid til å disrupte seg selv, og tilpasse seg et helt annet marked og publikum. Et marked som i økende grad er digitalt, og et publikum som stiller stadig større krav til det de skal lese, se eller høre på. Det er enkelt å si at det innoveres internasjonalt, mens vi bare snakker nasjonalt. Sannheten er at det skjer også veldig mye spennende innovasjon innenfor mediebransjen også her til lands. Disse norske selskapene bør mediehusene snarest mulig ta en prat med.
Har du hørt om disse norske teknologiselskapene?
Avisen på papir er i fritt fall. Det har den vært i lang tid. Nettavisene deres er som papiraviser. A til Å, og med noen veldig få unntak, 100 prosent identisk for deg og meg. Nettavisene sporer deg – for å gi deg en brukertilpasset opplevelse – men så langt er det en påstand og ikke en realitet. iTromsø er unntaket. På mobil. Og kun på nyhetene, ikke på annonsene. Enn så lenge. Mine interesser er ikke de samme som dine, og det bør reflekteres i både innhold og reklame. Og «by the way» – det er ikke Content Marketing og Native Advertising som alene skal, eller kan redde mediehusene.
Jeg har sett litt på seks norske teknologiselskaper som kan være redningen for norske mediehus. Norske teknologiselskaper som enn så lenge lykkes mer i utlandet enn her hjemme.
Vio Media
I Norge har Vio Media fått en del oppmerksomhet i pressen og fra flere norske mediehus. Vio Media uttaler selv at de ønsker å bli Netflix for magasinjournalistikk. Jeg våger meg til å påstå at de også ønsker å bli en tilsvarende innholdsleverandør for nyhetsartikler. På en modell som kan minne mye om den nederlandske aktøren Blendle. En plattform/portal som inneholder innhold fra multiple publisister, og som er tilpasset din profil og preferanser. Betaling per artikkel eller via abonnement. Vio Media er fortsatt i beta, men av det jeg har sett så langt lover det godt.
ByLineMe
ByLineMe.com er et annet norsk selskap som er i ferd å lansere en global plattform for innhold. Som en konsekvens av transformasjonen vi opplever i mediebransjen, har mange mediehus blitt tvunget til å redusere i egne rekker. Samtidig er antallet uavhengige journalister, innholdsprodusenter og bloggere i sterk vekst. Bylineme vil løse disse utfordringene ved å tilby en global markedsplass for innhold hvor journalister og innholdsprodusenter kan enkelt administrere og distribuere sine artikler, bilder og videoer til publisister over hele verden.
Medialounge
Henriette Hedløv og Jorunn Flydal etablerte Medialounge i 2013. Selskapet lisensierer ut journalistiske artikler til merkevarer som vil benytte seg av disse i egne kanaler. Som merkevarepublisister. Medialounge har i dag avtaler med over 1500 publisister, og kan skilte med blant annet Financial Times, Forbes, CNN, Huffington Post, Fast Company og The Daily Telegraph. DNB er den mest kjente (den eneste?) norske merkevaren som kjøper lisensiert innhold fra Medialounge sine partnere. Etter hva jeg forstår fra Medialounge så er de fleste kundene deres ikke norske.