Analytiker peker på fem grep Apple har gjort for å revolusjonere betalingsopplevelsen. 

Mobiltelefonen har de siste årene danket ut klokker, GPS-er og en lang rekke andre duppeditter.

Lommeboka og kredittkortet har derimot verken telefonprodusentene eller mobiloperatørene klart å slå kloa i så langt.

Nå meldes det at Apple skal ha inngått et samarbeid med Visa, American Express og Mastercard om en NFC-basert mobillommebok. Det betyr trolig at Apple neste tirsdag vil lansere nye Iphone 6 med innbygget lommebok, melder Recode.

En rekke medier melder at lommeboka trolig vil være basert på den trådløse overføringsstandarden NFC. De fleste av Apples konkurrenter tilbyr nå NFC i sine telefoner, uten at de har lyktes å bygge gode løsninger rundt standarden.

I Norge har Telenor og DNB i flere år samarbeidet for å skape en norsk mobilbetalingsløsning, kalt Valyou. Løsningen skulle vært klar for lansering før sommeren.

En milliard brukere?

Ryktene om at Apple ville ta i bruk standarden har også versert flere ganger tidligere i forkant av lanseringer. Forskjellen fra tidligere er de konkrete rapportene om at Apple inngår samarbeid med andre betalingsaktører.

Ovum-analytiker Eden Zollen hevdet før i år at  det kun var et tidsspørsmål for Apple.

Hun viste til at Apple i starten av 2015 trolig vil passere en milliard Itunes-kontoer, de fleste allerede med kontonummer.

– Det er utenkelig at Apple ikke vil utnytte sine 800 millioner Itunes-kontoer for e-handelsmuligheter. Basert på hvordan de har bygd opp sin teknologi for mobilhandel, er det liten tvil om at en mobilbetalingsplattform vil være en del av dette, skriver Zollen.

Hun lister opp følgende forbedringer:

  • Apples brukere kan allerede i dag handle tilbehør i Apples butikker, takket være EasyPay. Dette er en funksjon som lar brukerne skanne strekkoder og betale via en knapp som er linket til Itunes-kontoen.
  • Apple har mulighet til å legge inn et ekstra sikkerhetslag gjennom berøringskjerms-biometriløsningen som ble innført med Iphone 5S.
  • Ibeacon-løsningen i Ios7 har mulighet til å støtte hyperlokale applikasjoner som dynamisk annonsering i butikk. Løsningen bygger på telefonens Bluetooth-modul som gjør det mulig å fastslå hvor brukeren befinner seg ned til noen få meter.
  • Passbook lar brukeren samle kuponger, billetter, kvitteringer og lojalitetskort. Funksjonen inkluderer støtte for QR-koder, lokasjonsvarsler og sanntidsoppdateringer.
  • Innsikten fra betalingsløsningen kan hjelpe Apples annonseplattform, Iad, å hamle opp med kvaliteten på Google og Facebooks annonseprodukter.

 Fortsatt hindringer i veien

Noen av utfordringer for Apple – og andre som vil lyktes med mobilbetaling – er at mange butikker og utsalgssteder ikke har betalingsterminaler som støtter NFC.

Norske Meawallet tror en Apple-lansering vil være godt nytt for selskapet.

– Hvis selskapet har lykkes med å få avtaler med Visa, Mastercard og American Express til like kostnader og uten å øke risikoen for butikkene, kan dette være det neste store steget for at kundene begynner å bruke mobilbetaling, skriver selskapet i en bloggpost.

Et annet springende punkt er hvem som skal stå for sikkerheten i mobilbetalingsløsningene. For eksempel har teleoperatørene ønsket seg mobilbetaling der sikkerheten knyttes opp til sim-kortet.

Andre aktører som Apple vil trolig kjempe for at sikkerhetsløsningen legges i skyen, såkalt “hosted card emulation (HCE).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here