Ukas gründercase kommer fra Asker og har allerede en løsning som markedet elsker, men som vi skal høre er det likevel ikke slik at alle dører åpner seg av den grunn!

Vi møtte gründeren sist for 2 år siden i Kina der hun var med på turen Innovasjon Norge arrangerte da statsminister Erna Solberg åpnet opp østens store rike igjen.

Vi ba gründeren selv, Kristil Erla Håland forklare og hun smiler og forklarer sikkert for tusende gang hvordan løsningen bidrar til å løse et stort problem for mange;

– Min glemsomme mamma ringer og sier at hun ikke har fått besøk i dag. “JODA!” sier jeg, og forteller det jeg har lest i JodaCare om dagen hennes. “Du har hatt besøk av Petter fra hjemmetjenesten. Han har laget kjøttkaker til middag for deg. “Å ja”, sier mamma, og husker plutselig at han var der.

–  Målet vårt er å styrke menneskeverd til personer med demens, personer med ulike utviklingshemminger og deres relasjon til helsepersonell og egen familie. Ved å gi denne sårbare gruppen mennesker en sammenheng i tilværelsen ved bruk av bilder og dialog ser vi at det skaper ro for tjenestemottakeren og deres familie.

Det er en engasjert og dyktig gründer vi møter, men hun har et stort hjertesukk å dele med oss.

– -Kort oppsummert leverer Jodacare en brukervennlig digital løsning for nettverket rundt personer som ikke selv kan fortelle om sin egen situasjon, for eksempel eldre med Demens, Parkinsson eller personer som av andre grunner har spesielle behov. Dette er sårbare grupper i utgangspunktet og behovet for sikker kommuniksjon er stor, forklarer hun og fortsetter….

– Jodacare var allerede mye sikrere enn alternativene som er i bruk i dag, epost, sms, skriftlige kommunikasjonsbøker, gule lapper og annet og våre brukere elsker løsningen. Imidlertid, etterhvert som stadig flere kommuner ville i gang med Jodacare gjorde man en risiko- og sårbarhetsanalyse og kom frem til at Jodacare måtte ha en sikrere innlogging enn brukernavn og passord. Da vi jobber med pasienter måtte vi over på nivå 4 som i Norge innebærer BankID.

–  Kort fortalt ga kommunene ga oss et ultimatum, om dere ikke legger løsningen innenfor nivå4 sikkerhet så vil ikke kommunene kjøpe Jodacare. Derfor har vi som selskap det siste året brukt enormt mye tid, kroner og ressurser på nettopp å oppnå denne sikkerheten. Nå logger brukere av Jodacare seg inn med sin BankID gjennom Difi sin IDporten. Det er de pårørende veldig glad for, og det er enkelt og kjent for dem å bruke sikker innlogging når vi snakker om helse og pasienter. MEN kommunens ansatte, som jo er en like viktig bruker av Jodacare ønsker ikke å bruke sin egen BankID til å logge på Jodacare. De er på jobb og vil naturlig nok ikke ta med sin egen bankbrikke på jobb.

Betyr dette at kommunene krever av et lite oppstartsselskap at de bruker sine små ressurser på å følge deres regler, men legger ikke opp til selv å følge de samme reglene internt i kommunen?

– Ja, utfordringen er at som arbeidsgiver skal kommunen gi sine ansatte en egen ansatt ID som de skal kunne logge på systemene til kommunen. Dette er imidlertid ikke tilfelle i dag. Så, enten må det en holdningskampanje til, som gjør at de ansatte plutselig ønsker å bruke sine egne telefoner og sin egen bankID på mobil for å logge seg på, ellers må noe annet komme på plass veldig fort.

Intervjuet er over og vi kan ikke annet enn å ønske Kristil Erla Håland og teamet hennes lykke til. Men på vei tilbake til kontoret klarer vi ikke å la være å tenke på alle de brukerne i både Norge og internasjonalt som har behov for denne løsningen. Jodacare fremstår som et flott norsk eksempel på norsk innovasjonskraft og vilje, og vi håper digitaliseringsminister Nikolai Astrup og helsemyndighetene i Helse Norge kjenner sin besøkelsestid!