Preben Carlsen, grunnleggeren av Trigger, ønsker å svare at han er optimistisk til omstillingen av Norge, men er usikker på om vi tar utviklingen på alvor. – Norske politikere sover i timen, og det er lite som tyder på at de har forstått alvoret i situasjonen, sier han. Vi må våkne. Og det haster.
Navn: Preben Carlsen
Stilling: Konsernsjef i Trigger
Favorittduppeditt: Det er ingen vei utenom iPhonen min, som nærmest har blitt kroppsliggjort som en del av meg.
Dine tre favoritt-apper: Feedly, Spotify og Slack.
Beskriv deg selv med tre ord: Nysgjerrig, ambisiøs og motivert for å skape positiv endring.
Én ”funfact” få vet om deg: Da jeg jobbet i flyttebyrå gikk jeg under tilnavnet ”Tomannskolli-Carlsen”.
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?
– Jeg er opptatt av å få mennesker til å bry seg. Det er først når noe virkelig betyr noe for folk at de strekker seg så langt at de realiserer den beste versjonen av seg selv. Derfor har jeg alltid vært opptatt av å kommunisere på en måte som engasjerer folk, utøve ledelse på en måte som inkluderer folk, gir dem tillit, mandat og myndighet til å ta egne valg og jeg har vært opptatt av å drive innovasjon for å skape endringer som utgjør en positiv forskjell i samfunnet, slik at de menneskene jeg jobber med opplever at jobben de gjør er viktig og betydningsfull.
Hvordan ser Trigger ut i 2020?
– I 2020 har vi bygget opp en helt ny utviklingsbransje og vi er best i verden på å hjelpe nye og etablerte virksomheter med å utvikle sin forretning, organisasjon, produkter, tjenester og kommunikasjon på en måte som gjør at de lykkes med å posisjonere seg i en tid hvor kontinuerlig transformasjon har blitt hverdagskost. I tillegg har akseleratoren vår bidratt til at vi er medeiere i en rekke spennende oppstartsbedrifter som allerede har skapt betydelige verdier i samfunnet og vi har rullet ut noen egne innovasjonskonsepter som har blitt så vellykket at de har utviklet seg til å bli egne virksomheter med en fantastisk utvikling.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
– For meg begynner alt og slutter med mennesker. Først og fremst er det motiverende at utviklingstakten jobber på lag med oss, og gjør det enklere for oss i Trigger å ta en stadig viktigere rolle i arbeidet med å utvikle virksomheter, produkter, tjenester og kommunikasjon som tilfører mening, verdier og løser problemer i livene til folk i verden rundt oss.
– Samtidig finner jeg enorm inspirasjon i menneskene jeg jobber sammen med hver dag – både i Trigger og i virksomhetene vi jobber sammen med. På samme måte som jeg selv, må også de utvikle seg for å ha en relevant kompetanse i fremtiden. De må lære seg å like kontinuerlig transformasjon og de må få energi av å gjøre ting de aldri har gjort før. Siden jeg startet opp Trigger anser jeg det som mitt ansvar å fremme utvikling, og gitt at jeg bryr meg om mine kollegaer og våre kunder, så finner jeg stor inspirasjon i å motivere menneskene rundt meg til å ta grep som gjør at de utvikler seg, blir mer ettertraktet og får spille en stadig viktigere rolle inn i fremtiden.
–”Vi har kapital og en digital infrastruktur i verdensklasse. Nå er det på høy tid at vi utnytter det.”
Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?
– Uansett hvilken bransje man ser til så er det umulig å komme utenom de store, globale teknologiaktørene som sitter på så mye data om mennesker over hele verden, forvalter direkte relasjoner til milliarder av brukere, har en enorm innovasjonskraft, unik kompetanse og så store kapitalmuskler at de egentlig er i posisjon til å utfordre hvilken som helst bransje. Samtidig er spillereglene endret, og små, nyskapende aktører som treffer et brukerbehov med unike løsninger kan skyte fart ekstremt raskt. Det er inspirerende å tenke på i en tid hvor vi må innse at vi spiller på en global arena, der best i Norge ikke er nok lenger. Skal man hevde seg i fremtiden er det verdensklasse som gjelder.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?
– Helt ubeskjedent må jeg nesten si at vi ligger på en 10-er nå om dagen. Til tross for at det aldri har gått bedre med Trigger enn akkurat nå, rigger vi om det meste. På sett og vis står vi midt i den samme transformasjonen som alle aktører i alle bransjer må gå i gang med, og det tror jeg er en verdi i seg selv når vi skal bidra til å identifisere hvordan en virksomhet er rigget for fremtiden og hvilke grep de må ta for å lykkes.
– For egen del investerer vi nå flere millioner i innovasjon og grunnen til det er at vi innser at kommunikasjon ikke lenger er nok for å posisjonere virksomheter i fremtiden. Skal vi gjøre en god jobb for de virksomhetene vi jobber med fremover må vi derfor utvikle oss selv og det gjør vi ved å satse mer på innovasjon, forretnings- og organisasjonsutvikling i kombinasjon med kommunikasjon og teknologi som må gjennomsyre alt for å få full effekt.
– Vi jobber ikke alene med dette, men sammen med partnere som har supplerende kompetanse og dermed bygger vi opp et kompetansenettverk som kan tilby løsninger som ingen andre er i stand til i dag – enten man ser til kommunikasjonsbransjen, innovasjonsbransjen, teknologibransjen eller til management consulting.
“Jeg tror ikke på tunge og store omstillingsprosesser”
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
– I Trigger har vi alltid hatt et kompromissløst fokus på å utvikle løsninger som tilfører verdier i livene til de menneskene vi skal nå. Å forstå brukeratferd, tolke data og bruke den riktig for å løse reelle problemer for folk vil derfor alltid være avgjørende for de valgene vi tar. Samtidig er det ingen tvil om at teknologiforståelse er helt sentralt for å kunne navigere i fremtiden. Det essensielle er ikke nødvendigvis å forstå hvordan teknologien fungerer i detalj, men man må se de store sammenhengene mellom ulike former for disruptive teknologier som vil slå innover oss i eksponentiell hastighet og man må forstå hvordan teknologien kan brukes for å møte de stadig økende kravene fra forbrukerne.
“At det haster å ta grep tror jeg de fleste er klar over”
– Alt det nye vil utfordre eksisterende modeller, men det vil også åpne for nye muligheter – og det er de som tar innover seg at de må ta grep nå, som vil være i posisjon for å møte det som kommer. For når endringene først slår innover oss for alvor kommer det til å gå vanvittig fort, så vi har rett og slett ingen tid å miste.
– At det haster å ta grep tror jeg de fleste er klar over, men mange sliter nok med hvordan de skal gå frem fordi kompleksiteten i endringene er så store at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Derfor tror jeg flere bør tilnærme seg utviklingen på samme måte som de beste i klassen, nemlig teknologimiljøene som jobber kjapt og eksperimenterer underveis. Jeg tror ikke på tunge og store omstillingsprosesser, for endringene vi står i er konstante. Derfor tror jeg mer på en dynamisk tilnærming til utvikling, som ikke skaper frykt, men som gir ny energi og endringsglede. Det lykkes man best med ved å jobbe med en brukerorientert tilnærming der man leter, finner, prøver, prototyper, tester, feiler, lærer, utvikler, tester, eskalerer og verdiøker fremfor å gå i gang med massive prosesser som alt for ofte ender med kostnadskutt, oppsigelser og en negativ stemning som aktivt motvirker den innovasjonen og utviklingen en virksomhet er helt avhengig av å dyrke i fremtiden.
“NORDMENN ER IKKE MOTIVERT FOR Å DRIVE ENTREPRENØRSKAP.”
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
– Vi forsøker å ta vår egen medisin så godt vi kan. Fremover vil vi bruke ressursene våre til å bidra positivt i samfunnet rundt oss. Vi håper å kunne bidra til å agendasette, diskutere, finne svar og fremme initiativer på hvordan Norge kan ruste seg for fremtiden. Gjennom det arbeidet håper vi flere forstår hva vi i Trigger kan bidra med som rådgivere i de utviklingsprosessene de selv står midt oppe i.
I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke tre trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?
– Kombinasjonen av kunstig intelligens, tingenes internett, block chain, 3D-printing, automatisering og forbrukere som vil stille helt nye krav til virksomheter om å bidra positivt i samfunnet er krutt. Den kommer til å snu opp ned på alle spilleregler, introdusere helt nye spillere og alt vil gå fortere enn noen sinne. Disse endringene er ikke bare noe som angår næringslivet, de vil få enorme konsekvenser for alle aktører enten man opererer i næringslivet, offentlig sektor eller organisasjonslivet. I ytterste konsekvens vil endringene føre til at de økonomiske modellene vi styrer etter må endres, velferdsmodellen retenkes og at aktører i alle bransjer blir påvirket i så stor grad at konkurransesituasjonen vil endre seg radikalt.
“Norske toppledere tar ikke utviklingen på alvor”
Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?
– Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg var optimistisk, men dessverre er jeg oppriktig bekymret for hvordan Norge kommer til å utvikle seg fremover. Norske politikere sover i timen, og det er lite som tyder på at de har forstått alvoret i situasjonen. Norske toppledere tar ikke utviklingen på alvor.
– Nordmenn er ikke motivert for å drive entreprenørskap, investormarkedet er fortsatt tørt og vi satser i altfor liten grad på teknologi i skolen. I dag har vi verken den teknologiske spisskompetansen, kulturen eller motivasjonen for å lykkes, så skal vi lykkes krever det en massiv mobilisering, der myndigheter, teknologimiljøer, investorer, utdanningsinstitusjoner, entreprenører og endringsglade aktører fra etablert næringsliv bestemmer seg for å kaste den gamle regelboka på båten og setter seg ned for å finne ut Norge kan bli verdensledende på ny teknologi – relatert til de viktigste næringene vi allerede har unik kompetanse på. Vi har kapital og en digital infrastruktur i verdensklasse. Nå er det på høy tid at vi utnytter det, sammen med alle gode krefter, for å finne bærekraftige løsninger for fremtiden.
Ang. norske politikere som sover i timen: Kunne ikke si meg mer enig. De to partiene som maser mest om det grønne skiftet, Venstre og MDG, gnåler mest om å øke bensin/dieselprisen til nye høyder eller avvikling av selve høna som legger gulleggene – oljevirksomheten.
Og de styrende partiene kommer med et forslag til en ekstra skatt ansatte i finansbransjen (vil nok bli mange nye arbeidsplasser ut av det) istedet for å forsøke å gjøre skattesystemet mer tilpasset gründere, som forbedring av opsjonsbeskatningen, endring på formueskatten for arbeidende kapital, bedre vilkårene for pensjonssparing blant selvstendig næringsdrivende etc.
Samtidig har boligprisene i Oslo gått opp over 20% på et år for første gang i historien. Boligmarkedet på Østlandet virker som fluepapir på ledige penger her i landet (Hvilken annen investering kan gi tilsvarende avkastning, over 30% siste 3 år?), noe som – dessverre – gjør Norge mer til en bananrepublikk enn et land der innovasjon står i høysetet.