Det finnes så mange måter å skape vekst i en startup på, som både er utradisjonelle og gir mer for pengene enn for eksempel paid search og Facebook-kampanjer, skriver Helga Stormo.
(Gründerskolen og opplegget ved denne er presentert i det første blogginnlegget, mens Christoffer Sapienza skrev om ankomsten til Silicon Valley. I del 3 skrev Helga Stormo om hva Silicon Valley er, mens Start-leder Ingvild Sandmo skriver friheten i arbeidsoppgavene i del 4. I del 5 skrev Christoffer Sapienze igjen, denne gangen om viktigheten av å utfordre seg selv for å lykkes. Dette er den sjette posten i serien.)
Nå har jeg kommet halvveis i oppholdet mitt på Gründerskolen i San Francisco, og jammen begynner jeg ikke å føle meg som ”en av de”. En av de nådeløse gründerne som kan sitte til langt utover nattetimene og gruble over strategier for å vokse selskaper, for å forbedre måter ting blir gjort på og ikke minst for å skape noe nytt og revolusjonerende. Man kan vel si at denne følelsen har bygget seg gradvis opp som et resultat av å studere spennende case-studier på UC Berkeley, befinne seg i et inspirerende jobbmiljø og rett og slett ved å bo i gründernes mekka.
Men det er hektisk å være ”en av de”, samtidig som man er student og gjerne vil oppleve litt også.
La meg ta dere med gjennom en dag i mitt liv her i San Francisco, så skjønner dere kanskje hvorfor:
Onsdag forrige uke startet dagen med et Skype-møte med vår polske ingeniør klokken 8 på morgenen, etterfulgt av en full arbeidsdag hos Foundersuite der jeg fordypet meg i verktøy som Intercom, Mixpanel og Google Analytics. Intercom.io er et verktøy vi skal bruke for å sende automatiske emailer til kundene våre basert på hva de gjør inne på nettsiden vår, for å engasjere og aktivere de i sann-tid (sykt smart verktøy!). Mixpanel minner litt om Google Analytics, men har en del ekstra funksjoner. Etter en ”working lunch” med sjefen og enda mer Analytics, bar det av sted til U.C. Berkeley på ettermiddagen, der 4 timer skole og case-diskusjoner ventet.
Temaet var ”growth hacks” – kreative metoder for å vokse startups. Timen ble undervist av foreleser Burghardt Tenderich, ekspert innen sosiale medier og strategisk markedsføring. Forelesningen gjorde virkelig inntrykk på meg, og growth hacks er noe jeg har hengt meg opp i den siste tiden. Det finnes så mange måter å skape vekst i en startup på, som både er utradisjonelle og gir mer for pengene enn for eksempel paid search og Facebook-kampanjer. Se på Dropbox, for eksempel. De har brukt minimalt på markedsføring, og har allikevel blitt et selskap verdt 80 milliarder på noen år – mye takket være en ekstremt vellykket vervekampanje som gjorde at selskapet vokste med 60(!) prosent. Genialt.
Inspirert som jeg var da jeg kom hjem klokken 22.00 var det ikke snakk om å slenge meg på sofaen og se på serier – nei, da måtte jeg inn og implementere det jeg hadde lært av Analytics og growth hacks på min egen lille startup – www.happywifey.no (og tro meg – alle disse verktøyene kan faktisk være avhengighetsskapende). Deretter måtte jeg pakke til 4. juli-helg i Lake Tahoe og krype til sengs altfor, altor sent.
Om det ikke ble gjort klinkende klart over, utnytter jeg altså tiden maksimalt i ”the land of opportunity”. Jeg har feiret 4. juli i Lake Tahoe, sett baseballkamp på ekte amerikansk vis, dratt på road trip til Los Angeles, vært på langhelg i Las Vegas, vært på mottakelse hos generalkonsul Hilde Janne Skorpen og utforsket hva San Francisco har å by på. Helgen som kommer skal flere fra klassen bestige Yosemite, og neste helg blir det vinsmaking i Napa Valley. Livet er virkelig topp. Hektisk, men topp.