Nøyaktig tre år etter at innovasjonsnestoren Sjur Dagestad ga ut «Innovasjon i praksis», der han skrev sammen med over 130 medforfattere, er han klar med oppfølgeren. Også denne gang fornyer han på overaskende vis – «Innovatører i praksis» inneholder 20 norske innovasjonshistorier, og er ifølge den stolte forfatter verdens første innovasjonsfaglige bok i tegneserieformat.
InnoMag har i forbindelse med utgivelsen tatt en prat med forfatter Dagestad. Han har hatt med seg seks tegnere i arbeidet med å utforme boken – blant annet er den kjente norske tegneren Børge Lund, som er mest kjent for tegneseriestripen Lunch – med på laget.
Bokens fulle tittel er Innovatører i praksis – Norske Innovasjonshistorier, og inneholder tjue historier der vi får et innblikk i innovasjonsprosessen bak forskjellige ideer og selskaper. Dagestad planlegger allerede en tredje bok i serien, og den skal gis ut 8. desember 2020.
Vil nå dyslektikere
På spørsmål om hvorfor han har valgt å lage akkurat en tegneseriebok refererer Dagestad til en undersøkelse som viser at dyslektikere er kraftig overrepresentert blant gründere. I England har 19% av gründerne dysleksi, mens det tilsvarende tallet for USA er 35%. I befolkningen som helhet, derimot, er det bare rundt 5% som er dyslektikere. Problematiske tall for en forfatter med mål om å nå nettopp gründerne med innovasjonsbudskapet.
– Etter å ha gitt ut Innovasjon i praksis tenkte vi at “faen altså, nå har vi gitt ut den norske innovasjonsbibelen og fått masse positiv tilbakemelding, men så mister vi en stor del av den viktigste gruppa når det gjelder å gjøre det kongeriket Norge trenger, nemlig å skape arbeidsplasser.”
Løsningen ble dermed å gå over til tegneseriemediet. Såvidt forfatteren kjenner til er det den første innovasjonsfagboka i tegneserieformat noensinne. Vi i Innomag tviler ikke, den er ihvertfall den tyngste, – boka veier hele 1,9 kilo.
Overrepresentasjonen av dyslektikere blant gründere kan forklares med at dyslektikere som kommer seg gjennom skolevesenet er vant til å jobbe dobbelt så hardt for å holde lønna, tror Dagestad.
– En bok for de som ikke liker bøker
Fjorten av historiene i boka er betalt for av oppdragsgivere, mens de siste seks er plukket ut av forfatteren selv. I hver av historiene får vi et innblikk i innovasjonsprosessen bak et produkt eller en bedrift. Historiene er i tillegg knyttet opp til en av seks ulike drivere for innovasjon som listes opp innledningsvis.
– Da vi skulle dele inn boka så gjorde vi det etter at vi hadde alle historiene med. Vi trodde først at vi skulle ha en inndeling på strategi, ledelse, økonomi, internasjonalisering og så videre. Men det vi endte opp med var disse driverne for innovasjon, forteller Dagestad.
Hvilke typer kjøpere vil ha mest glede av denne boka?
– Det er mennesker som er glade i å skape – den kreative, gründeren, entreprenøren. I tillegg til at det altså er en bok for dem som ikke vanligvis liker bøker, avslutter Dagestad.
Boka kan kjøpes i de fleste bokhandler, og via Innoco sine hjemmesider, – ingen dårlig julepresang for landets mange endringsagenter.