I disse Covid-19 tider er det forfriskende å være vitne til at den uredde innovasjonsdirektøren i Posten Norge, Alexander Haneng med en solid dose glimt i øyet utfordrer forfatteren av boka «The Corporate Startup», Dan Toma, til en boksekamp hvor blåmerkene forhåpentligvis byttes ut med slagkraftige argumenter.
Posten Norge som har feiret 373 år har de siste årene bygget opp en imponerende innovasjonskraft, – og det er ikke mer enn et knapt år siden konsernsjef Tone Wille i Posten Norge mottok utmerkelsen Norges mest innovative virksomhet av næringsminister Iselin Nybø. Innovasjonsmodellen de benytter har blitt trukket frem av selveste MIT og antallet innovative grep fra en av Norges eldste virksomheter er mange, sist ut var lanseringen av Amoi. Den kan du lese om her.
Vi ringte opp Alexander Haneng som kunne fortelle oss at neste ukes boksekamp vil foregå på YouTube Live, og «kampen» vil gå over tre runder over totalt 60 minutter.
– Det vil være publikum som stemmer over hvem som kommer med de mest slagkraftige argumentene i hver runde, så dette blir en interaktiv og spennende diskusjon helt forskjellig fra hvordan slike debatter normalt foregår, forklarer en ivrig innovasjonsdirektør. I motsetning til normale boksekamper fortsetter Haneng med å beskrive kampen mens han samtidig omtaler sin opponent med stor respekt.
-Det er ikke alle i Norge som kjenner Dan Toma, men han er en kjent størrelse innen innovasjonsverdenen etter han var med på å skrive boken «The Corporate Startup». En av de tingene han og jeg er sterkt faglig uenig om er om små nystartede virksomheter eller etablerte virksomheter mest innovative. En annen er om innovasjon i etablerte selskaper handler om kortsiktig inntjening eller om det handler mer om å overleve langsiktig.
Du nevner at kampen vil foregår over tre runder, hva vil så den siste og avgjørende runden handle om?
-Den siste runden vil handle om måter som innovasjon måles på, – mens Dan er sterk tilhenger at målingsrammeverk er min påstand at altfor ofte ender virksomhetene opp med å definere alle slags typer prosjekter for “innovative” for å oppfylle innovasjons KPIene, uten at selskapet blir det dug mer innovative av det.
Hva er årsaken til at dere har valgt å invitere til en regelrett boksematch?
-Vel, realiteten er nok at vi begge er enige om at innovasjon er svært viktig. Likevel, når vi som har skoene på møter konsulenter som hevder at de forstått hvordan innovasjon skal og bør gjøres blir det litt fristende å få frem hva vi er uenige om. Husk at mange gode innovasjoner har sitt utspring i gode faglige diskusjoner, så du kan godt si at jeg her forsøker å slå et slag for gode faglige diskusjoner, smiler Alexander til oss.
Vi i InnoMag gleder oss å sitte ringside, – og oppfordrer alle våre lesere til å melde seg på. Boksekampen er gratis og med to dyktige innovasjonsguruer i hvert sitt hjørne borger alt for en minneverdig match, – og husk at det er du som tilskuer som avgjør.
Du kan melde deg på her.