Noe av Aker BioMarines styrke er kombinasjonen av å opprettholde sterk vekst og samtidig beholde gründer-ånden i selskapet. Det er snart 12 år siden krill-eventyret startet og i dag omsetter bioteknologiselskapet for 1.5 milliard kroner. – Vi har et stort fokus på å tenke nytt, fra utvikling av vår fangst- og produksjonsteknologi til produktutvikling, kommersialisering og markedsføring, sier CEO Matts Johansen.
I fjor ble Aker BioMarine kåret til Norges mest innovative selskap av Innomag, der vi særskilt trakk fram selskapets evne til å innovere på alle plan. De siste årene har selskapet gjort betydelige investeringer i forskning og utvikling av nye produkter.
Les mer: Norges mest innovative virksomhet røper hemmeligheten bak sin suksess
På scenen under Future Insight 2030 konferansen trakk selskapet paralleller mellom kjente sitater og egen erfaring, litt som i TV-programmet MythBusters. – Det har ikke manglet på råd, tips og sitater for hvordan du skal drive innovasjon, men det store spørsmålet er, hvilke av disse rådene er sanne og hvilke er bare myter?, sier Johansen.
”Innovation is saying no to 10.000 things”
Dette er et kjent sitat fra Steve Jobs. – Det er bare det at vi mennesker er ”by nature” satt opp til å si nei til ting, forklarer Johansen. – Faktisk er det masse forskning som viser at vi mennesker verdsetter det å tape noe dobbelt så høyt som å vinne noe.
Aker BioMarine jobber med ledere som ønsker å motivere og pushe organisasjonen til å si mer ”ja” enn ”nei”, for det klarer man helt fint selv. – Vi sier masse ja! Blant annet har vi sagt ja til å etablere vårt eget profesjonelle triatlon team på 100 personer for å drive bedre forskning på hvordan produktene våre påvirker sportsfolk. Vi har sagt ja til å starte og utvikle den første medisinske behandlingen for en alvorlig sykdom som heter lupus, og vi har sagt ja til å etablere et stort forskningsprogram for det amerikanske forsvaret og vi forsker på hvordan våre produkter kan gjøre elitesoldater enda mer tøffere og robuste, sier Johansen og forklarer at både forskning og erfaring fra Aker BioMarine tilsier at det hjelper å motivere organisasjonene til å velge å si mer ja, og ikke nei. – Beklager Steve, men dette var bare en myte, avslutter Johansen.
Løse et problem? Nei.
– En myte som kanskje mange har hørt, er at alle innovasjoner, produkter osv., tar utgangspunkt i et problem, sier EVP Innovation & Marketing, Trond Atle Smedsrud.
– Du skal løse et problem. Og ja, mange av de største utfordringene og produktene av innovasjonene i verden har tatt utgangspunkt i et problem, om det skulle være trykkerikunsten, elektrisitet, eller kompass.
Les mer: Aker BioMarine-sjefen om marin bioteknologi: – Vi har fortsatt et stykke igjen
Alle fiskerier i verden sliter med noe som heter ”bycatch”, altså bifangst av fisk. Det gjorde Aker BioMarine også, og utviklet Eco Harvesting, som gjør at de i dag har null bifangst. Selskapets produkter kommer fra havet, og det både luktet og smakte som om det kom fra havet. Dermed utviklet de Flexitech, og har i dag et produkt som både smaker og lukter helt nøytralt. – Så historisk så tar man utgangspunkt i problemer og man finner løsninger, men vi tror at vi må tenke helt annerledes, vi må snu rundt på det, sier Smedsrud.
”De var forut for sin tid og det må vi også være når vi tenker innovasjon.”
– For løste egentlig post-it lappen, iPaden, eller Facebook noen problemer? Nei, de gjorde ikke det. De var forut for sin tid og det må vi også være når vi tenker innovasjon.
Selskapet har i dag verdens to mest effektive fiskebåter, og i fjor investerte de i en til som var fullspekket med ny teknologi som skal gjøre at Aker BioMarine blir enda bedre og ikke får et effektivitets eller miljøproblem en gang i framtiden.
Droner, proteiner, Amazon og Google
– Ingen vet bedre hvor krillen er enn oss. Vi har derimot i år investert og jobber hittidig med å utvikle droner for å forstå bedre hvordan krillen beveger seg i verden, sier Smedsrud.
Mennesker i framtiden kan komme til å slite med å få nok protein, her har selskapet utviklet et proteinprodukt kun for mennesker som de selger til noen av de største kjedene i verden.
– Vi har nå satt Amazon og Google sammen med oss rundt et bord for å finne ut hvordan vi kan drive salg på ny og innovativ måte. Så om man må ta utgangspunkt i et problem, for å finne nye produkter, nei, det er en myte.