Cecilie Egeberg vant den gjeveste prisen under Pangstart 2013. Vi tok en prat med henne om hvordan duft er det neste “up and comming”markedsføringsverktøyet og om hvordan det er å være gründer i Norge.
Duft i markedsføring
Om man ser på sansenes historie de siste 150 årene kan man se helt tilbake til da den første grammofonen kom, allerede da begynte vi å utfordre hørselen. Så kom film, TV og data, og vi kan nå ta inn enorme mengder visuelle intrykk på kort tid. De siste 10-20 årene har gourmetkulturen kommet, og vi har trent opp smaksløkene våre. Nå er det bare luktesansen igjen som trengs å trenes opp.
“Duftmarkedsføring er et verktøy som ikke er etablert i Norge enda, og derfor har jeg startet opp Duftende, det første firmaet i Norge som holder på med bare duft. Jeg har alltid hatt en drøm om å starte opp et firma innen dette og har nøye fulgt duftmarkedsføringens utvikling de siste 10 årene. Duftmarkedsføring vil være med på å skape en sanselig helhet av en merkevare. Det krever mye arbeid og kunnskap. Duftvett, sikre dufter og duftkontroll er kanskje det viktigste. Det skal ikke være en påtrengende lukt, men noe som passer naturlig til merkevaren eller tjenesten.
I dag er butikkene på vei til å bli showrooms for internett, derfor må butikkene tilby noe mer enn bare å prøve tingene på, her kommer duft og de andre sansene inn i bildet. Duft gjør at butikkopplevelsen blir en hel sanseopplevelse du ikke kan oppleve over internett.”
Cecilie henviser til seg selv som Duft-nerden, men forsikrer meg om at det er flere som henne.
“I Duftende kommer vi i fremtiden også til å produsere egne duftprodukter. Hovedparaplyen er duft! Lukt er den sansen som har kortest vei til det limbiske system. 75% av emosjonene er influert av lukt. Men det kreves mye forkunnskaper, da det ellers kan slå veldig feil. Lukt er veldig individuelt.”
“Jeg er jo helt fersk som gründer, men jeg tror man må ha passion og tro på at dette er det riktige for deg og de du skal gi det til. Man trenger ståpåvilje og evnen til å lytte til andre, særlig i startfasen. Man må ikke være best i alt, men du må kunne mange ting, og derfor ha evnen til å se at der du ikke er god nok må du hente hjelp.
Jeg bestemte meg for å bli gründer fordi at det ikke er noen andre i Norge som jobber med kun dette, så derfor skaper jeg min egen arbeidsplass!”
– Hva motiverer deg?
“Det er det at jeg føler jeg har så mye kunnskap og passion. Jeg føler det er min plass. Jeg har lyst til å skape noe og være min egen herre i livet.
Det er sånn det er…
Å være gründer i Norge. “Jeg er jo helt fersk. Mye av tankeprosessen tar lang tid, men gjennom Pangstart fikk jeg tankene ut av hodet og inn i et system. Prosessen med oppstart har vært grei, det er mye informasjon tilgjengelig, men ting tar lang tid. Jeg snakket med andre gründere som sa at en søknad til Innovasjon Norge ikke var verdt tiden, da det tar veldig lang tid å fylle ut søknadene, og man binder seg også til mye oppfølging og rapporter. Foreløpig har jeg bestemt meg for å bruke tiden min på firmaet.
I dag har jeg fått en del kontakter med noen spennende klienter, men er fortsatt i startfasen. Om 10 år er duftmarkedsføring godt etablert i Norge. Jeg tror vi nordmenn er realister og er mennesker som går forsiktig, men grundig tilverks. Om 10 år er Duftende det ledende duftmarkedsføringsselskapet i Skandinavia.”