For mange av de samme menneskene former de nye løsningene. Det er et stort hinder for innovasjon, kanskje spesielt i offentlig sektor, mener Hilde Dahlen i Senter for Sosialt Entreprenørskap.
(Intervjuet er hentet fra Innovasjonsmagasinet).
Hvorfor skal bedrifter være opptatt av innovasjon og nytenkning, og hvordan jobber dere med dette i deres virksomhet?
– Bedrifter skal være opptatt av innovasjon fordi det alltid finnes et ubrukt potensial for å bli bedre. Fordi arbeidet kan resultere i bedre tjenester og/ eller produkter og fordi innovasjonsarbeid både er meningsfullt og nyttig for eiere og ansatte. Gjennom å arbeide med innovasjon oppdager vi nye sider og flere muligheter både i og ved oss selv og andre. Fordi det er nyttig, gøy, utfordrende og lærerikt, bedre enn et kinderegg, og ofte med overraskende utfall.
Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon er det eneste erfaringsbaserte kunnskapssenteret i Norden. Etableringen er en naturlig forlengelse av et mangeårig arbeid i felt og et initiativ tatt av Bitten Schei, Thea Emilie D. Dille og Hilde Dalen. Senteret består i dag av 12 frittstående sosiale entreprenører og vi har stor tro på at antallet vil øke.
Vi er veldig forskjellige, men deler noen grunnleggende verdier. Gjennom å utvikle Senteret i fellesskap oppstår det nye tanker og handlinger, samt nye samarbeidsmuligheter, som igjen ofte avstedkommer i nye og bedre løsninger. Senteret er i oppstartsfasen og har foreløpig opplevd dette gjennom å arbeide med utviklingen av en felles markedsportal for sosial entreprenører i Norge.
Hva er dine beste råd for å bli mer innovative?
– Mine beste råd er å være åpen, nysgjerrig og modig. Modig nok til å inkludere målgruppene eller kundene i utviklingen av produkter og tjenester.
Kan du trekke frem hva som gjør deg mest stolt av din bedrift?
– Vi er mest stolt av at vi har samlet oss og at vi på tross av vår forskjellighet og utfordringene i hverdagen, jobber sammen for å utvikle en felles markedsplass for de sosiale entreprenørene, en portal som skal gjøre de sosiale entreprenørene mer synlig og lettere tilgjengelig for oppdrag og samarbeid. Vi er naturlig nok også stolt av at Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon er det eneste erfaringsbaserte kunnskapssenteret i Norden, i den forstand at dette kunnskapssenteret består av de sosiale entreprenørene selv. Vi er selvfølgelig også stolt av mangfoldet vårt både i arbeidsformer og nedslagsfelt.
Har dere en godt forankret forståelse av bedriftens visjon og satsningsområder?
– Visjonen er sterk, tror jeg. Den er utviklet fra et felles behov og er dermed lett og forankre. Satsningsområdet er stadig under utvikling og det er derfor grunn til å tro at det i mindre grad er like klart for alle. Vi er preget av at so- sialt entreprenørskap er i en tidlig fase i Norge, og at Senteret er i utvikling. Det er foreløpig lite kunnskap om sosialt entreprenørskap, få synlige sosiale entreprenører, svært få virkemidler og store uklarheter i forhold til hva sosialt entreprenørskap er og skal være i Norge, samt at det foreløpig er lite kjennskap til hvilke muligheter og fordeler som finnes i å samarbeide med de sosiale entreprenørene.
Hva er noen av utfordringene for å få til vellykkede innovasjonssatsninger i Norge i dag?
– For de sosiale entreprenørene er nok de viktigste utfordringene knyttet til at vi i Norge har en sterk og byråkratisk offentlig sektor med et sterkt behov for å løse samfunnsutfordringene selv. Vi har også en stor og veletablert frivillig sektor i mange år har supplert de offentlige løsningene. Vi er i Norge ”tradisjonstro, også når det vi gjør ikke fører til mål, fordi; ”slik har vi alltid gjort det, og det skal vi fortsette med”. Det kan virke som en solid vegg og ta motet fra mange av de nye og bedre løsningene. Vi bor i et lite land og det ser ut til at vi er mer opptatt av å ”vinne” enn å få fram de beste løsningene. Vi er dessuten dårlige på og lite trenet i å samarbeide på tvers av de tradisjonelle skillene mellom det private, det offentlig og det frivillige. I tillegg involverer vi i alt for liten grad målgruppene eller kunde i utviklingsarbeidet. Det ser for meg ut til at det i stor grad er mange av de samme menneskene som skal finne på alt, så å si. Dette er etter min mening et stort hinder for innovasjon og kanskje da særlig et hinder for innovasjon i det offentlige. For oss handler innovasjon nettopp om nye former for samarbeid, da det ofte oppstår nye og bedre løsninger som følge av utradisjonell co-creation.
Norge er på full fart frem mot 2025 – hva er din visjon for hvordan både bedriften og Norge vil fremstå?
– Vi ønsker at Senter for Sosialt Entreprenørskap og Innovasjon skal fremstå som en attraktiv samarbeidspartner for både det private næringsliv, offentlig sektor og det frivillige organisasjons livet i Norge i arbeidet med åpen innovas- jon. Visjonen for Norge er at vi i 2025 har et inkluderende arbeidsliv fordi det er lurt, og at konsekvensene er redusering av eller frafall av arbeidsgiveravgift og inntektsskatt. I dag brukes om lag 400 milliarder kroner i året på at en alt for stor andel av folk i arbeidsfør alder befinner seg utenfor arbeidslivet, og det påtross av at de både ønsker og kan delta. Visjonen er et trygdesystem som sikrer inntekt gjennom tilgang til arbeid, fremfor tiltak til trygd, og at vi med det får et større mangfold og mer variasjon i arbeidslivet. Får vi til dette, kan det kanskje også gi innovasjon☺
Hva mener du er den mest innovative (nyskapende) virksomheten i Norge, uavhengig av bransje, størrelse og renomé?
– Finn.no