De fleste konferanser i 2019 snakker om betydningen av  diversifiserte, mangfoldige og multikulturelle team. Samtidig er de fleste norske virksomheter altfor dårlige til å hente inn internasjonale talenter.

Oslo er for tiden blant Europas raskest voksende byer og aldri har flere utlendinger tatt med seg bagasjen for å prøver lykken i Norge.

Det er årsaken til at tsekkiske Lidia Chikhareva i samarbeid med InnoMag og Open Innovation Lab of Norway har valgt å etablere ebridge.no.

Vi tok i forbindelse med den forestående lanseringen en prat med Lidia. Hun er både prosjektleder, journalist og den som kom opp med ideen om eBridge.no. Vi møter en engasjert Norgesvenn som selv nylig har valgt å flytte til Oslo etter å ha tatt en mastergrad i Bodø for 6 år siden.

Så hva slags informasjon kan man finne på nettsiden?

– Målet er å samle relevante nyheter, tips, arrangementer og samtidig gi god informasjon om tilgjengelige jobber der folk med god utdanning i utlandet kan være gode ressurser, smiler Lidia og fortsetter engasjert; – det gir jo ikke mening at dere etterlyser diversifiserte team, samtidig som dere neglisjerer de over 99,8% av verdens befolkning som ikke er født i Norge!

Hva står eBridge.no for? Hvordan kom du opp med navnet?

– Vel, tanken er at vi skal fungere som en bro som gjør det enklere å møte internasjonale talenter, samtidig som vi hjelper disse med å føle seg velkomne i Norge. Jeg håper navnet reflekterer denne ideen om eBridge som broen for expats til Norge.

Er det mange expats i Norge?

– Ja, det er ingen tvil om at Norge er i ferd med å bli en internasjonal flerkulturell smeltedigel, ikke minst her i Oslo. I 2018 utgjorde utlendinger 17,3% av den samlete befolkningen i Norge og nesten en tredjedel av befolkningen i Oslo.

– Det betyr at mange talentfulle mennesker fra hele verden har flyttet hit. De er villige til å bidra til det norske samfunn og vår portal vil hjelpe dem med det. Jeg snakket med professor Morten T. Hansen, en av verdens ledende ledelseseksperter for noen dager siden og han påpekte at det virker ufornuftig å ikke benytte en slik løsning.

Hvilke råd vil du gi til norske virksomheter som for tiden jakter på internasjonale talenter?

– Det er mange dyktige talenter der ute som kan være interessert i din virksomhet, men de kjenner kanskje ikke til hva du står for. Derfor er det viktig å ikke bare legge ut en annonse, men også å profilere hva man søker etter og hva slags kultur man kan by på. Vi er en løsning for de som vet hvilke talenter de er på jakt etter og som ønsker å nå mer enn 0,2% av markedet, smiler Lidia

Noen siste ord?

– Ja, vi er en start-up og jeg er overbevist om at vi kan bistå med å koble talentene med norske virksomheter på en måte som gavner begge parter. Vårt lille team er villige til å gå den ekstra milen for og med våre kunder, så ta sjansjen og kontakt meg, – du vil like resultatet, avslutter Lidia før hun løper ut for å forberede seg på sitt fjerde 17. mai i Norge.